۰ نفر

بزرگ‌ترین بودجه دفاعی امریکا به تصویب رسید

بلند پروازی نظامی ترامپ

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 279807
بلند پروازی نظامی ترامپ

مجلس سنای امریکا روز دوشنبه به وقت محلی رای قاطعی به بودجه دفاعی ٧١٦ میلیارد دلاری امریکا در سال ٢٠١٩ میلادی داد. طبق قانونی که پیشتر در مجلس نمایندگان و اکنون در مجلس سنا به تصویب رسیده است ٦٣٩ میلیارد دلار در بودجه عمومی پنتاگون هزینه خواهد شد و ٦٩ میلیارد دلار آن نیز به عنوان هزینه‌های اضافی جنگ در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این بودجه نظامی این اجازه را به پنتاگون می‌دهد تا در راستای توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای قدم بردارد و این موضوع باعث رونق شرکت‌های کشتی‌سازی می‌شود که از جمله آن می‌توان به شرکت هانتینگتون انگلس و جنرال داینامیک اشاره کرد. در این بین چنین بودجه‌ای در امریکا نه تنها کم سابقه بلکه بی‌سابقه بوده است. اکنون پنتاگون دست بازتری در توسعه پرداخت‌های خود برای طراحی و ساخت جت‌های جنگی جدید دارد. از طرفی این لایحه راه را برای افزایش ٦/٢ درصدی حقوق کارکنان ارتش باز می‌گذارد. اگرچه در کلیت بودجه هیچ اختلافی میان سنا و مجلس نمایندگان وجود ندارد اما ممکن است در ادامه لوایحی در سنا و مجلس نمایندگان مطرح شود که چارچوب هزینه کرد و محدودیت‌های پنتاگون در این زمینه به نحوی مشخص شود. سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهاما، جیم اونوف هفته گذشته عنوان کرده بود که این بودجه تاکید جدیدی بر دفاع از امریکا دارد و به افرادی که تصمیم‌های حرفه‌ای می‌گیرند کمک می‌کند.

هرچند صحبت‌هایی در خصوص اصلاحات در این بودجه دفاعی در امریکا مطرح بود و بنا بود این اتفاق در کمیته نیروهای مسلح سنا صورت گیرد اما رهبران جمهوری‌خواه سنا با مذاکراتی که انجام دادند جلوی اصلاحات را گرفتند تا دیگر نیازی به بازگشت لایحه به مجلس نمایندگان وجود نداشته باشد. از همین رو تمامی پیشنهادات اصلاحی از سمت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به نحوی بسته شد. برخی سناتورها مانند الیزابت وارن معقتد بودند که اگر این لایحه بودجه به مجلس نمایندگان باز می‌گشت بهترین فرصت برای تصویب آن از دست می‌رفت.

لایحه اصلاحی

با این حال سناتورها مقرراتی را برای بازگرداندن مجازات‌های شدید علیه شرکت ZTE برای نقض قوانین تحریمی ایالات متحده اتخاذ کردند. این لایحه دوحزبی از سمت سناتور تام کاتن از حزب جمهوری‌خواه و سناتور کریس ون هالن از حزب دموکرات ارایه شده است که کاملا معکوس معامله‌ای است که توسط دولت برای کاهش تحریم‌های این شرکت با دولت چین منعقد شده است. وزارت بازرگانی امریکا در اوایل ماه جاری اعلام کرد که قراردادی را به ZTE برای پایان دادن به تحریم‌ها منعقد کرده است و طرفین در این زمینه به توافق رسیده‌اند و بنا شده است که این کمپانی یک میلیارد دلار نقدی بابت نقض تحریم‌های امریکا به عنوان جریمه بپردازد و هیات‌مدیره جدیدی در این کمپانی منصوب شود. کاخ سفید هشدار داده است که تلاش‌های کنگره برای لغو این توافق موجب جدایی دو قدرت و نقض توافق خواهد شد. طبق گزارش پولیتیکو مقام‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا هشدار داده‌اند که ارسال فناوری‌های پیشرفته به شرکت‌های نزدیک به دولت چین از جمله ZTE و هوآوی می‌تواند برای جاسوسی و حملات سایبری علیه ایالات متحده استفاده شود.

لازم به ذکر است که در مذاکرات مربوط به بودجه دفاعی امریکا جان مک کین به عنوان رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا به دلیل مبارزه با بیماری سرطان حضور نداشت و سناتور اونوف به عنوان یکی از جمهوری‌خواهان اداره جلسات را برعهده گرفت. برخی معتقد بودند که چنین رویکرد و لوایحی مربوط به تفکر جان مک کین نیست، اما اونوف در پاسخ به این ادعا گفت که جان مک کین هرچند خودش در جلسه حضور ندارد اما لایحه‌اش اینجاست و اولویت‌ها و سیاست‌های او در این لایحه گنجانده شده است.