۰ نفر

جنگ تجاری چین و آمریکا

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۵:۴۲
کد خبر: 278986
جنگ تجاری چین و آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، تهدید‌هایش را عملی کرد و گامی دیگر در راستای جنگ تجاری‌اش با چین برداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  ترامپ روز جمعه اعلام کرد برای یک‌سری از کالاهای چینی تعرفه 25درصدی اعمال خواهد شد و تعرفه بر واردات کالاهای مرتبط با تکنولوژی چین از ماه جولای اعمال می‌شود. این اقدام که به‌ گفته ترامپ کالاهای وارداتی چین به ارزش 50 میلیارد دلار را دربر می‌گیرد، در ابتدا فناوری‌های مرتبط با هواپیماسازی، خودروسازی، پزشکی و کالاهای مربوط به عرصه آموزش را هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، پکن اقدام اخیر دولت آمریکا را بی‌پاسخ نگذاشت و اعلام کرد اقداماتی تلافی‌جویانه در پیش می‌گیرد.

واکنش چین

بلافاصله بعد از اظهارات دونالد ترامپ، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اقدامات تلافی‌جویانه از کشورهای دیگر خواست در این راه چین را همراهی کنند: «ما از همه کشورها می‌خواهیم اقدام مشترکی انجام داده و به این رفتار منسوخ و عقب‌مانده پایان دهند و به‌طور جدی از منافع مشترک نوع بشر دفاع کنند». جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «چین بلافاصله واکنش نشان خواهد داد و اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد تا مصمم از علایق و حقوق به‌حق‌ خود حفاظت کند». وزارت دارایی پکن در بیانیه‌ای اعلام کرده در اقدامی متقابل بر550 کالای وارداتی از آمریکا، روی‌هم‌رفته به ارزش 34 میلیارد دلار، 25 درصد تعرفه اعمال خواهد کرد و این تعرفه‌ها از روز ششم جولای اجرائی خواهد شد. به‌ گفته این وزارتخانه، تعرفه‌ها در مرحله نخست محصولات کشاورزی، صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آب را هدف قرار می‌دهند. سویا از نظر ارزش، بیشترین واردات چین از آمریکا به‌شمار می‌رود. پکن همچنین گفته تعرفه بر 114 کالا به ارزش 16 میلیارد دلار نیز در مرحله بعدی و پس از اقدام بعدی ترامپ اعمال خواهد شد. این واردات، نفت خام، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و برخی فراورده‌های نفتی پالایشی را نیز شامل می‌شود. این در حالی است که ترامپ هم‌زمان با افزایش تعرفه‌های کالاهای چینی، پکن را تهدید کرد اگر این کشور درمقابل بخواهد تعرفه‌های خود را بالا ببرد، با اقداماتی بیشتر روبه‌رو خواهد شد. کارشناسان معتقدند در صورتی که چین و آمریکا بر واردات از یکدیگر تعرفه وضع کنند، چنین محدودیتی باعث کاهش رشد اقتصادی هر دو کشور خواهد شد.

ساعاتی پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه خود گفته بود: «اگر ایالات متحده به اقداماتی یک‌جانبه برای حمایت از موقعیت تجاری خود دست بزند و به منافع چین آسیب برساند، دولت چین نیز فورا نسبت به این اقدامات واکنش قاطعانه نشان خواهد داد تا از منافع خود دفاع کند». ترامپ روز جمعه در حالی که رئیس‌جمهور چین را «دوست» خود خطاب کرد، گفت این اقدامات برای اصلاح «روابط تجاری ایالات ‌متحده – چین» و حفاظت از صنایع فناوری و اطلاعاتی آمریکا ضروری است. با‌این‌حال به ‌گفته تحلیلگران، اقدام اخیر دولت آمریکا تنش میان دو اقتصاد بزرگ جهان را افزایش می‌دهد و تهدیدی است برای مذاکرات دو کشور؛ ازجمله برنامه پکن برای خرید کالاهای مرتبط با انرژی و کشاورزی از آمریکا. بلافاصله بعد از اظهارات ترامپ، گروه‌های مرتبط با صنعت کشاورزی در آمریکا درباره آسیب این اقدام دولت بر صنعت کشاورزی ابراز نگرانی کردند.

کالاهای مورد هدف

بر اساس گزارش‌ها، تعرفه 25درصدی کالاهای وارداتی چین به ارزش 50 میلیارد دلار را دربر می‌گیرد. این تعرفه شامل بیش از هزار نوع کالای چینی می‌شود، اما بیشتر آنها محصولاتی هستند که مشابه آنها در داخل آمریکا تولید می‌شود. در مجموع چین در سال 2017 کالاهایی به ارزش 505 میلیارد دلار به آمریکا صادر کرده است و از همین رو اقدام اخیر ترامپ 10 درصد کالاهای چینی وارداتی به آمریکا را شامل می‌شود. در این میان، هر کسب‌و‌کاری در ایالات ‌متحده که محصولاتی از چین وارد می‌کنند که تحت تأثیر تعرفه‌های جدید قرار می‌گیرند، باید برای این محصولات مالیات پرداخت کنند و این امر به افزایش هزینه‌های این کسب‌و‌کارها منجر می‌شود و به احتمال زیاد، یا سود شرکت‌ها را کم کرده یا قیمت این محصولات را برای مشتریان بیشتر می‌کند یا به هر دو مورد منتج می‌شود. با‌این‌حال به نظر می‌رسد دولت آمریکا تلاش کرده محصولاتی را هدف قرار دهد که تعرفه بر آنها، تأثیر چندان زیادی بر مصرف‌کننده آمریکایی نداشته باشد. برای مثال، کالاهایی مانند تلویزیون و محصولات مرتبط با جلوگیری از بارداری که در ابتدا در فهرست دولت گنجانده شده بودند، در نهایت از این فهرست حدف شدند. با‌این‌حال، دره سیلیکون هشدار داده اقدام اخیر ترامپ منجر به افزایش قیمت همه کالاهای مرتبط با فناوری می‌شود.