۰ نفر

آتش سوزی انتخابات عراق را ملغی می‌کند؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۶
کد خبر: 277712
آتش سوزی انتخابات عراق را ملغی می‌کند؟

رئیس پارلمان عراق خواستار برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی ا ین کشور پس از حادثه آتش سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق در پی آتش سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در بغداد اعلام کرد که انتخابات پارلمانی باید مجددا برگزار شود.

به گزارش السومریه نیوز، او تاکید کرد که باید کسانی را که در مساله تقلب در انتخابات عراق دست داشته‌اند، تحت تعقیب قرار داد و مجازات کرد.

وزارت کشور عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در عراق در آستانه بازشماری دستی آراء، دچار حریق شد و به طور کامل در آتش سوخت.

پارلمان عراق پس از آن که حیدر عبادی از احتمال «تخلف انتخاباتی بی‌سابقه» خبر داده بود، دستور بازشماری آرای رای‌گیری انتخابات اخیر پارلمانی را صادر کرد.

مدتی پس از صدور دستور بازشماری توسط دولت عراق، رئیس کمیسیون انتخابات عراق برکنار شده و نتایج صندوق‌های آرای خارج از کشور هم باطل اعلام شده است.

روزنامه العربی الجدید دیروز به نقل از یک منبع عراقی نوشت که «شورای عالی دستگاه قضاء تعدادی از روسای دادگاه‌های شمال، غرب و جنوب عراق را فراخوانده تا پس از اثبات اتهامات مربوط به اعضای کمیسیون انتخابات درباره تقلب در انتخابات، به عنوان روسای شعبات کمیسیون، معرفی شوند و برای جایگزینی آمادگی لازم داشته باشند.»

منبع عراقی افزود: بیش از 10 هزار نفر مامور خواهند شد برای بازشماری دستی بیش از 10 میلیون برگه رای که تحت حمایت شدید امنیتی در مقر کمیسیون اصلی انتخابات در بغداد قرار دارد، اقدام کنند. او گفت که احتمالا عملیات بازشماری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آینده صورت خواهد گرفت.

تصمیم به بازشماری آراء و تصویب آن در پارلمان عراق، پس از آن گرفته شد که حیدر عبادی نخست‌وزیر این کشور، هشدار داد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور شواهدی مبنی بر «تخلف بی‌‎سابقه» در انتخابات گذشته به دست آورده‌اند.

انتخابات ماه گذشته در عراق (12 مه) در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد.