۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان:

پاکستان با کمک روسیه خط لوله گاز احداث می‌کند

۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۱
کد خبر: 277039
پاکستان با کمک روسیه خط لوله گاز احداث می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت:روسیه و پاکستان برای اجرای خط لوله گاز با همکاری جمهوری اسلامی ایران در اعماق اقیانوس در سواحل جنوبی این کشور، توافق نامه همکاری امضاء می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد فیصل  در خصوص انتشار اخباری در رسانه های این کشور مبنی بر امضای توافق نامه 10 میلیارد دلاری اسلام آباد - مسکو گفت:در مرحله نخست، کارشناسان روسی برای عملیاتی کردن احداث خط لوله گاز در اعماق دریا اقدامات امکان سنجی انجام می دهند.
محمد فیصل گفت:پیشنهاد اجرای خط لوله گاز در زیر دریا از سال 2017 میلادی از سوی دولت پاکستان در دست بررسی بوده و در این طرح، روسیه، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و هند مشارکت دارند.
این دیپلمات پاکستانی در ادامه سخنانش در این خصوص افزود:مسئولان بلندپایه وزارت انرژی پاکستان و روسیه پیش نویس توافق نامه همکاری برای آغاز مطالعات امکان سنجی به منظور اجرای طرح احداث خط لوله گاز در زیر دریا را آماده کرده اند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان خاطر نشان کرد:پیشنهاد امضای توافق نامه همکاری برای آغاز مطالعات امکان سنجی، به عملی بودن این طرح کمک کرده و پاکستان و روسیه در مرحله نخست، تصمیم نهایی را درباره این طرح خواهند گرفت.
محمد فیصل در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه پاکستان طرح خط لوله انتقال گاز از ایران موسوم به (IP GPAS PIPELINE) را نادیده گرفته است نیز گفت:خط لوله گاز ایران - پاکستان طرح جداگانه است که مسئولیت عملیاتی کردن آن با وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان است.
اخیرا رسانه های پاکستان اخباری مبنی بر امضای توافقنامه 10 میلیارد دلاری روسیه و پاکستان برای اجرای خط لوله در زیر دریا منتشر کرده بودند که شرکت گاز پروم روسیه مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده گرفته است.
بر اساس این خبر به نقل از منابع آگاه، کابینه دولت وقت اسلام آباد پیش تر با امضای قرارداد گازی با روسیه موافقت کرده و دولت نیز به سفارت این کشور در مسکو دستور العمل های لازم را برای عقد قرارداد با طرف روسی ابلاغ کرده است. 
براساس این گزارش، به احتمال زیاد هفته آینده در شهر مسکو پایتخت روسیه این قرارداد به امضا خواهد رسید. 


مسکو در توافق با تهران، مسئولیت صادرات منابع گاز ایران به پاکستان و هند را برعهده گرفته است
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان همچنین با تصریح بر این مهم که 'روسیه و پاکستان' شرکای خوبی در حوزه همکاری های انرژی هستند، گفت:دو کشور پس از بررسی پیشنهادهای مختلف در حوزه همکاری های انرژی از جمله احداث خط لوله گاز شمال، جنوب خرید گاز مایع از روسیه، نصب تاسیسات گازی و راه اندازی خط تولید برق 600 مگاواتی در پاکستان به توافق های خوبی دست یافته اند . 
فیصل در ادامه به سفر رئیس جمهوری پاکستان به چین در آینده اشاره کرد و گفت:نهم ماه ژوئن(19 خرداد) ممنون حسین رئیس جمهور اسلام آباد را برای حضور در کنفرانس سازمان همکاریهای شانگهای به مقصد چین ترک می کند.
محمد فیصل گفت:رئیس جمهوری پاکستان در این سفر با 'شی جینگ پی' همتای چینی خود دیدار کرده و درباره موضوع های مورد علاقه گفت و گو می کند.
وی افزود: در ادامه این سفر و در حاشیه این کنفرانس ممنون حسین با دیگر رهبران جهان دیدار خواهد کرد.