۰ نفر

قطر: اختلاف با تهران از طریق گفت‌وگو باید حل شود

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶
کد خبر: 276773
قطر: اختلاف با تهران از طریق گفت‌وگو باید حل شود

وزیر خارجه فطر با تاکید بر اینکه اختلافات سیاسی کشورش با ایران از طریق گفت‌وگو باید حل شود، افزود که دوحه در واقعیت اهداف حمله به یمن تجدید نظر کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» تصمیم کشورش برای خرید سیستم موشکی روسی S-400 یا هر سیستم دفاع یا نظامی را یک تصمیم مستقل توصیف کرد که هیچ ارتباطی با عربستان سعودی و یا هیچ کشور دیگری ندارد.

وی افزود که کشورش منتظر پاسخ پاریس در باره چیزی است که در روزنامه لوموند درباره ترس عربستان از قرارداد موشکی آمده است.

روزنامه فرانسوی لو فیگارو در اوایل ماه جاری اعلام کرد، رهبران آمریکا و انگلیس پیامی از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را دریافت کرد‌ اند، شبیه آنچه که به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه فرستاده است  و در آن ریاض تهدید کرده که اگر دوحه به سیستم دفاعی روسی دست یابد از نیروی نظامی علیه قطر استفاده می‌کند.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: پیام عربستان سعودی مغایر با قوانین بین المللی و همچنین منشور شورای همکاری خلیج (فارس) است که می‌گوید دفاع در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید مشترک باشد نه اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر تجاوز کنند، کما اینکه سیستمی که عربستان به آن معترض است یک سیستم دفاعی و نه تهاجمی است بنابراین چگونه آن را تهدیدی برای امنیت منطقه می بینند؟.

بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: دولت قطر یک کشور کوچک است و خداوند از منابع مالی به آن نعمت فراوان داده است، کار ما این است که از کشورمان و مردممان محافظت کنیم و از منابع مردم محافظت کنیم، برنامه‌های ما برای خریداری سلاح، برنامه‌های دفاعی است.

وزیر قطری درباره بحران میان کشورش با محور سعودی گفت: ایالات متحده از آغاز بحران قطر به دنبال حل و فصل و مقابله با پیامدهای آن بوده است و  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چندین جلسه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برگزار کرده و جلسات متعددی بین دو کشور برگزار شده است و در هر فرصتی ما اهتمام آمریکا برای پایان دادن به بحران و بازگرداندن اتحاد شورای همکاری خلیج (فارس) را می‌بینیم.

او توضیح داد که کاخ سفید درصدد تدارک میزبانی نشست رهبران عرب خلیج (فارس) با واشنگتن در کمپ دیوید است، اما دوحه از طرف آمریکایی رسما اطلاعی در این خصوص دریافت نکرده است.

وزیر خارجه قطر رابطه کشورش با ترکیه را نیز استراتژیک و قوی توصیف کرد که در طول سال‌ها همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی ایجاد شده و بعدا به همکاری استراتژیک بین دو کشور ارتقا یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده رابطه بین قطر و ترکیه در صورت تغییر نظام سیاسی در آنکارا چگونه می‌بینید، گفت: «تغییرات سیاسی در ترکیه، مساله ای داخلی مربوط به مردم ترکیه است و به دولت قطر هیچ مربوط نمی شود، ارتباط ما با ترکیه بر اصول محکمی استوار است و توافقنامه‌های همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد».

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوالی مبنی بر اتهام کشورهای عربی به دوحه درباره روابط خوب با ایران گفت، اختلافات سیاسی میان دو کشور در خصوص چندین مسئله منطقه‌ای هست. اما این اختلافات باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

او به روابط تجاری بالای امارات با ایران اشاره کرد و گفت: روابط تجاری قطر با ایران به 10 درصد همکاری تجاری ایران و امارات هم نمی‌رسد [پس چرا فقط قطر را متهم می‌کنند].

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همچنین گفت که کشورش در موضوع حمله به یمن بازنگری کرده است.

وی با بیان اینکه کشورش در جنگ علیه یمن شرکت نکرد، افزود: ماموریت نیروهای قطری که به مرزهای عربستان با یمن اعزام شدند در چارچوب توافقات و منشورهای مربوط به شورای همکاری خلیج (فارس) بود.

وزیر خارجه قطر با اشاره به تلاش برخی طرف‌ها برای طولانی‌تر شدن جنگ در یمن گفت:  قطر در واقعیت اهدافی که این جنگ دنبال می‌کند، تجدید نظر می‌کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، تأکید کرد که کشورش به حمایت از مردم یمن متعهد است و همچنین به حمایت از آزادی آنها و حمایت از عدالت در میان همه مردم این کشور برای پایان دادن به فاجعه ای که آنها را تحت تاثیر قرار داده و بزرگ ترین تراژدی تاریخ مدرن محسوب می شود.

وی بر حمایت کشورش از آنچه دولت مشروع یمن خواند تاکید کرد و گفت: باید به قطعنامه های شورای امنیت احترام گذاشته شود این قطعنامه ها همچنین خواهان گفت وگوی ملی برای دستیابی به راه حل های سیاسی است تا یمن در نهایت به صلح برسد.

وزیر خارجه قطر گفت: جنگ در یمن نمی تواند بدون هیچ چشم انداز، راه حلی سیاسی یا هیچ راهبردی آشکار ادامه داشته باشد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، ائتلاف سعودی را به طور غیرمستقیم خطاب قرار داد و گفت: «آنها چه می خواهند از این جنگ به دست بیاورند؟» ؛وی تأکید کرد: دولت قطر نیازی به ادامه این راه نمی بیند و باید همه طرف ها به پای میز مذاکره بروند و به این فجایع که مردم یمن از آن رنج می برند پایان دهند.