۰ نفر

یمن شروط مذاکره را اعلام کرد

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 276601
یمن شروط مذاکره را اعلام کرد

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با فرستاده سازمان ملل به این کشور بر ضرورت توجه به امنیت و ثبات یمن در تمامی مذاکرات و گفت‌وگوها تاکید کرده و گفت، باید تمامیت ارضی یمن و خارج کردن غیرنظامیان از این کشور در هر مذاکراتی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش المسیره، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن دیدار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این دیدار طرح فرستاده سازمان ملل به یمن و برنامه کاری که وی ۱۹ ژوئن در شورای امنیت ارائه خواهد داد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار المشاط تاکید کرد: باید کنوانسیون‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در ارتباط با احترام گذاشتن به تمامیت ارضی و ثبات کشورها در همه تحرکات یا روند سیاسی و مذاکرات در یمن اصل قرار بگیرند.

وی افزود: همانگونه که از کشور، تمامیت ارضی، امنیت، حاکمیت و استقلال آن دفاع می‌کنیم در صورت جدی بودن طرف‌های درگیر خواهان صلح نیز هستیم.

این مقام مسئول بر حمایت خود از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن در این باره تاکید کرد.

وی گفت: هزاران بیمار و زخمی یمنی امروز باید میان مرگ یا ربوده شدن در مسیر خود به مناطق اشغالی و فرودگاه عدن و سیئون یکی را انتخاب کنند و این جنایت وحشتناکی است که مسئولیت آن بر عهده همه طرف‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حمله به یمن شرکت می‌کنند، قرار دارد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن ادامه داد: سازمان ملل باید به مسئولیت خود در کاهش فاجعه انسانی به وجود آمده در پی تجاوز به یمن عمل کند و اولویت را لغو محاصره فرودگاه صنعاء، بنادر، متوقف کردن حملات و عدم بازی با تمامیت ارضی و امکانات این کشور در مناطق تحت اشغال قرار دهد.

مهدی المشاط بار دیگر تاکید کرد: یمن خواهان صلح است.

این مقام مسؤول افزود: یمن مورد تجاوز قرار گرفته و کشوری است که دیگران در امور آن مداخله کرده و امنیت و ثبات این کشور را به بازی گرفته‌اند. باید امنیت و تمامیت ارضی این کشور محترم شمرده شود، چرا که یمن هیچ گاه عاملی برای تهدید کشورهای دیگر نبوده و کشورهایی که به یمن تجاوز کرده‌اند عامل شر هستند.

المشاط گفت: متجاوزان پس از ترور شهید صالح الصماد، رئیس سابق شورای عالی یمن و تشدید تنش در ساحل غربی و مداخله مستقیم آمریکا و انگلیس در درگیری‌ها، هیچ جدیتی برای متوقف کردن تجاوزهایشان ندارند.

فرستاده سازمان ملل به یمن نیز در این دیدار از تلاش‌های گذشته و ارتباط‌های متعدد خود با همه طرف‌های یمنی شرحی را ارائه کرد.

وی گفت: مرحله جدیدی از مذاکرات با تمرکز بر جنبه انسانی و پایان دادن به درد و رنج بی سابقه ملت یمن همزمان با حل و فصل سیاسی آغاز خواهد شد.