۰ نفر

«آمریکا منزوی» به جای «آمریکا اول»

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۱۶
کد خبر: 276106
«آمریکا منزوی» به جای «آمریکا اول»

شاید اگر تاریخ سیاسی امریکا را مرور کنیم، حتی در دوره‌ای که امریکا قصد داشت به عراق نیز حمله کند تا این حد در سازمان ملل و شورای امنیت منزوی نبود. رفتارهای امریکا به سمتی پیش می‌رود که سیاست «امریکا اول» در حال تبدیل شدن به «امریکا منزوی» است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، جمعه شب بار دیگر این موضوع بیش از هر زمانی نمایان شد. چرا که دو قطعنامه به صحن شورای امنیت سازمان ملل رفت. نخستین آن برای کویت بود. قطعنامه‌ای که اقدامات رژیم صهیونیستی را علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه محکوم می‌کرد. مردمی که هفته‌ها است دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌زنند و به آنها با گلوله سربازان اسراییلی پاسخ داده می‌شود. از زمان آغاز تظاهرات بازگشت در ماه مارس گذشته بیش از ١٢٠ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر نیز توسط نیروهای اسراییلی زخمی شدند درحالی که تنها خواسته مردم بازگشت به سرزمین‌های خود و پایان محاصره غزه بود. در این قطعنامه ٩ کشور دیگر از جمله، روسیه، فرانسه و چین، کویت را همراهی کردند و به آن رای مثبت دادند. در این بین ٤ کشور از جمله اتیوپی، هلند، لهستان و بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع دادند و این تنها امریکا بود که با یک رای منفی اجازه تصویب قطعنامه را نداد. این قطعنامه جنایت‌های اسراییل را محکوم می‌کرد، اما امریکا با این اقدام خود یک چک سفیدامضا در اختیار اسراییلی‌ها قرار داده است حمایت امریکای ترامپ از اسراییل هیچ قید و شرطی ندارد و اسراییلی‌ها بدون نگرانی از محکومیت در شورای امنیت می‌توانند دست به هر حرکتی بزنند. به گزارش الجزیره در متن پیش نویس این قطعنامه سه بار تجدیدنظر صورت گرفته چرا که کویت پیش‌تر خواستار حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین شده بود. در این طرح عنوان شده بود که اقدامات برای تضمین امنیت و حفاظت از مردم غیرنظامی در سرزمین‌های اشغالی مورد بررسی قرار گیرد که نوار غزه نیز شامل آن می‌شد. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد این قطعنامه را به‌شدت یک‌طرفه توصیف کرد. اما مخالفت او با این قطعنامه چندان هم غیر قابل توجیه نیست چرا که دولت کنونی امریکا، خود نیز در درد و رنج کنونی فلسطینی‌ها دخیل و متهم است. حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد که ایالات متحده بار دیگر وفاداری کور خود به اسراییل را نشان داد و این در حالی است که اسراییل در حال قتل‌عام و ارتکاب جرایم جنگی است.

وی در ادامه این بیانیه افزود: ایالات متحده بارها و بارها تلاش کرده تا بی‌قانونی و اشغال بی‌رحمانه نظامی اسراییل را توجیه کند، در حالی که اسراییل از پوشش قانونی و سیاسی برای تهاجم به مردم فلسطین استفاده می‌کند و قوانین بین‌المللی و حقوق بشری را زیر پا می‌گذارد. صحنه انزوای امریکا به همین یک قطعنامه ختم نشد. دقایقی بعد از عدم تصویب قطعنامه ارایه شده از سوی کویت، نوبت به امریکا رسید تا قطعنامه خود را به صحن علنی شورای امنیت بیاورد. قطعنامه‌ای که به گفته امریکا بنا بود اقدامات حماس در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کند. هنگامی که این قطعنامه در شورای امنیت به رای گذاشته بود، تنها نماینده امریکا بود که دست خود را به نشانه موافق بالا برد، سپس نمایندگان سه کشور، روسیه، کویت و بولیوی دست خود را به نشانه مخالفت بالا بردند و ١١ کشور دیگر به آن رای ممتنع دادند تا مشخص شود که امریکا در سازمان ملل حتی یک کشور را نتوانسته برای تصویب قطعنامه با خود همراه کند.

اما تفاوت قطعنامه امریکا با کویت در این بود که در آن به جای اینکه صحبت از مردم فلسطین و حمایت از آنها شود، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی متهم به اعمال تحریک آمیز و خشونت بار در غزه شدند. جیمز بیز، گزارشگر الجزیره از سازمان ملل متحد در نیویورک در این باره گفت: به نظر می‌رسد همه تلاش‌های دیپلماتیک امریکایی‌ها نتایج معکوس داده است. من یادم نمی‌آید آخرین قطعنامه‌ای که به شورای امنیت فرستاده شد و تنها با یک رای مثبت همراه شد به چه زمانی باز می‌گردد و به نظر می‌رسد که این رای‌گیری برای ایالات متحده بسیار تحقیرآمیز است و این نشان‌دهنده نوع نگاه شورای امنیت به این مساله است چرا که حتی متحدانی که در رای ممتنع دادن به قطعنامه کویت به نحوی امریکا را همراهی کردند، حاضر نشدند به قطعنامه‌ای که امریکا ارایه داد رای مثبت بدهند و از آن پشتیبانی کنند. آنها اعلام کردند که هرچند از قطعنامه کویت حمایت نکردند اما به قطعنامه امریکا نیز رای مثبت نخواهند داد.

ناکارآمدی شورای امنیت

ماه‌ها است که مردم فلسطین توسط نیروهای اسراییلی کشته و زخمی می‌شوند و این در حالی است که در این مدت در شورای امنیت بحث در خصوص ارایه قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات اسراییل جریان داشت که البته در نهایت با رای منفی امریکا تمام زحمات از بین رفت و حتی شورای امنیت نتوانست بر سر یک بیانیه در این خصوص به جمع‌بندی جدی برسد. این تعلل و عدم کارکرد ساختاری شورای امنیت در حالی است که نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه گزارش داده است، خشونت‌ها در نوار غزه از زمان جنگ سال ٢٠١٤ میان اسراییل و حماس رو به افزایش است. فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در شورای امنیت پس از رای مثبت به قطعنامه کویت گفت: این سکوت برای اعتبار شورایی که جهان آن را نظاره می‌کند، فاجعه‌بار است. منصور العطیبی، سفیر کویت در سازمان ملل گفت که اقدام شورا، اساس ناامیدی در میان فلسطینی‌ها را افزایش خواهد داد.