۰ نفر

بانک مرکزی آمریکا خواستار حفظ استقلال خود در مقابل کاخ سفید شد

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 274509
بانک مرکزی آمریکا خواستار حفظ استقلال خود در مقابل کاخ سفید شد

رییس فدرال رزرو آمریکا نسبت به خدشه وارد شدن به استقلال فدرال رزرو هشدار داد و کنترل تورم و افزایش اشتغالزایی را منوط به استقلال بانک مرکزی آمریکا برشمرد.

جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا گفت: اگر قرار است که فدرال رزرو در جهت کنترل تورم، حداکثر رساندن اشتغال و قانونمند کردن نظام مالی موفق باشد باید به استقلال فدرال رزرو نسبت به فشاری های سیاسی احترام گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اظهارت وی به دنبال مصاحبه «کوین وارش» یکی از گزینه های پیشین تصدی پست ریاست فدرال رزرو از سوی دونالد ترامپ به میان آمد که در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود ترامپ به فدرال رزرو به عنوان یک مجموعه مستقل نگاه نمی کند. وی تصریح کرده بود که ترامپ در مورد تفکر خود در ارتباط با چگونگی  مدیریت نرخ بهره، بی پرده است.

از طرفی هم پاول رییس فعلی فدرال رزرو تصریح کرد که استقلال بانک مرکزی آمریکا در موفقیت اخیر این نهاد در حفظ تورم پاپین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پاول تصریح کرد که نباید درس های گذشته را فراموش کنیم یعنی وقتی فقدان استقلال بانک مرکزی منجر به افزایش افسار گسیخته تورم و انقباض اقتصادی شد. به گفته کارشناسان بانکی آمریکا، مصون بودن استقلال فدرال رزرو از تاثیرات کاخ سفید مهم است.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی به دلیل اینکه بانک مرکزی آمریکا تحت فشارهای سیاسی رییس جمهور وقت، ریچارد نیکسون بود با نرخ تورم ۲ رقمی روبرو شد و بیکاری در ایالات متحده به اوج خود رسید و در دهه ۱۹۸۰ میلادی هم تورم آمریکا همچنان بالا بود و رییس وقت فدرال رزرو با رساندن نرخ بهره کوتاه مدت به تقریبا ۲۰ درصد به کنترل تورم پرداخت؛ اگرچه این حرکت یک رکورد اقتصادی را برای آمریکا به همراه داشت.

پاول در ادامه گفت: فدرال رزرو بر روی شفاف کردن اقدامات خود تمرکز می کند تا حمایت عمومی را پشتیبانی کند و در زمان کنونی که اعتماد در دولت و نهادهای عمومی در سطح بسیار پایینی قرار دارد، تمرکز بر روی شفاف سازی اقدامات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رییس فدرال رزرو گفت: تحقیقات نشان می دهد که بانک مرکزی مستقل می تواند در قانونمند کردن بانک ها و وسیع تر کردن نظام مالی خیلی بهتر عمل کند؛ ضمن اینکه بدون ثبات مالی، ثبات اقتصادی کلان وجود ندارد.