۰ نفر

برجام موضوع نشست هفته آینده وزیران خارجه اروپا است

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 274123
 برجام موضوع نشست هفته آینده وزیران خارجه اروپا است

وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه آینده (28 مه/7 خرداد) خود در بروکسل پایتخت بلژیک، بررسی راه‌های تداوم اجرای برجام را در دستور کار خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این گردهمایی در ادامه نشست 16 مه (26 اردیبهشت) سران کشورهای اروپایی در صوفیه بلغارستان برگزار می شود که در آن بر موضع متحد این کشورها در حمایت از برجام تاکید شده بود.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه فرانسه در همین رابطه منتشر کرده، آمده است: اتحادیه اروپا مصمم به حفاظت از منافع شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی است که تحت تاثیر تحریم‌های فرامرزی آمریکا قرار خواهند گرفت.

نشست وزیران امور خارجه اروپایی تنها سه روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار می شود که در آن بار دیگر بر حمایت اعضای این توافق از اجرای مستمر، کامل و موثر آن تاکید شده بود.

اعضای برجام در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک، رفع تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران را جزء ضروری این توافق دانستند.

تلاش های اروپا برای حفظ برجام در سایه حمایت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می گیرد که روز پنجشنبه با انتشار گزارشی، پایبندی ایران به این توافق را برای یازدهمین بار مورد تایید قرار داد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی از برجام خارج شده گفته است، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بار دیگر اعمال می کند.

با وجود انتظار دولت این کشور برای اقدام متقابل و مشابه ایران، تهران برای حفظ برجام با کشورهای اروپایی وارد مذاکره شد تا زمینه حضور تداوم حضور شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

کمیسیون اروپا به تازگی فرآیند احیای «قانون مسدودساز» را کلید زد که با هدف محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بکار گرفته خواهد شد.