۰ نفر

نبیه بری برای ششمین دوره پیاپی رئیس پارلمان جدید لبنان شد +زندگینامه

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 273703
نبیه بری برای ششمین دوره پیاپی رئیس پارلمان جدید لبنان شد +زندگینامه

"نبیه بری" سیاستمدار کهنه‌کار بعد از ۲۶ سال ریاست بر پارلمان لبنان، بار دیگر برای یک دوره ۴ساله رئیس پارلمان شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پارلمان جدید لبنان در اولین جلسه رسمی خود لحظاتی پیش با  98 رأی در مقابل 30 برگه سفید (رأی ممتنع)، نبیه بری را به‌عنوان رئیس جدید پارلمان معرفی کرد. وی در صورتی که این دوره ریاست خود بر پارلمان را پشت سر بگذارد، سه دهه متوالی این سمت را در اختیار گرفته است. طبق قوانین لبنان ریاست پارلمان این کشور باید در اختیار یک فرد شیعه باشد.

نبیه بری پس از انتخاب مجدد در سخنانی گفت: از ملت لبنان به‌خاطر مشارکت در انتخابات اخیر تشکر می‌کنم.

وی افزود: انتخاب مجدد من، مسئولیت مرا بیشتر از قبل می‌کند تا پارلمان و لبنان را حفظ کنم.

نبیه بری گفت: مجلس ما باید به رایزنی‌های پارلمانی برای تحقق سومین دستاورد یعنی انتخاب نخست‌وزیر تا کسب رأی اعتماد کابینه در اسرع وقت پایبند باشد.

از امروز دولت سعد حریری رسمیت خود را از دست داده و به دولت پیشبرد امور تبدیل ‌شده است. مشخص کردن فرد مأمور تشکیل کابینه بعد از رایزنی‌های صورت‌گرفته توسط میشل عون رئیس جمهور لبنان با فراکسیون‌های پارلمانی و شخصیت‌های مستقل انجام می‌شود. البته با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته تاکنون گزینه قطعی برای تصدی نخست وزیری وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد سعد حریری با وجود افت شدید کرسی‌های پارلمانی متبوعش مورد اجماع بیشتر گروه‌های سیاسی لبنان برای تصدی دور جدید از نخست‌وزیری لبنان است.

انتخابات پارلمانی لبنان ششم مه (16 اردیبهشت) پس از وقفه‌‌ای 5ساله برگزار شد. لبنان نظامی پارلمانی دارد به این معنا که این نهاد محل توزیع قدرت است. انتخاب رییس‌جمهوری به‌عهده پارلمان است و دولت نیز از دل پارلمان و براساس ترکیب ائتلاف‌های موجود در آن شکل می‌گیرد. از نظر بسیاری از تحلیلگران، برگزاری انتخابات و تغییر ترکیب پارلمان پس از وقفه‌ای 5ساله، فضای سیاسی لبنان را از سکون سال‌های اخیر جدا کرده است.

نبیه بری

زندگینامه نبیه بری

نبیه بری سیاستمدار قدرتمند لبنانی است که از سال 1984 میلادی رهبر جنبش امل لبنان و از سال 1992 رئیس پارلمان لبنان است. وی در 28 ژانویه 1938 در شهر بو، دومین شهر بزرگ کشور مسلمان سیرالئون، در غرب آفریقا در خانواده‌ای لبنانی به دنیا آمد.

نبیه بری تحصیلات خود را در روستا‌های تبنین و عین إبل و بنت جبیل و مدرسه‌ الجعفریة در صور در جنوب لبنان گذراند و سپس در مدرسه مقاصد و مدرسه فرانسوی اکول دو لا سژسبه تحصیل پرداخت. وی در سال 1963 از دانشگاه لبنان در رشته‌ حقوق فارغ التحصیل شد. وی در این دانشگاه رئیس مجلس دانش‌آموزی بود. نبیه برّی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌ حقوق در دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد. وی پس از آن دفتردار دادستان معروف عبدالله لحود شد.

نبیه بری در دهه 60 میلادی به جنبش قومی عرب پیوست. در اوایل دهه 70 به‌عنوان وکیل نمایندگی جنرال موتورز در بیروت مشغول به کار بود. بری همچنین از سال 1976 تا 1978 میلادی را در شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا زندگی کرد.

بری پس از 1984 به‌عنوان وزیر نوسازی جنوب به کابینه وحدت ملی پیوست. وی پس از آن در دوران نخست وزیری رشید کرامی به‌عنوان وزیر دادگستری و منابع برق و هیدرولیک انتخاب شد. او همچنین وزیر مسکن و تعاون و وزیر امور خارجه نیز بوده است. وی از سال 1989 تا 1992 معاون اول نخست‌وزیر بود و پس از آن در 20 نوامبر 1992 به سمت رئیس پارلمان منصوب شد و تاکنون و احتمالاً تا سال 2022 این سمت را در اختیار خواهد داشت.

نبیه بری در تمامی دوره‌های گذشته رئیس فراکسیون توسعه و آزادی بوده و توانسته تمامی نامزدهای این فراکسیون را از طریق انتخابات به پارلمان ببرد. وی در 5 انتخابات گذشته با رأی بالا رئیس پارلمان لبنان شده است.

  • در اولین انتخابات ریاست پارلمان در 20 اکتبر 1992 با کسب 105 رأی از مجموع 124 رأی رئیس مجلس شد.
  • دومین ریاست بری به 22 اکتبر 1996 بازمی‌گردد که با 122 رأی از مجموع 126 رأی نماینده پارلمان شد.
  • 17 اکتبر 2000 زمان سومین انتخاب وی به‌عنوان رئیس پارلمان بود که با 124 رأی از مجموع 126 رأی بر کرسی ریاست پارلمان تکیه زد.
  • بری در تاریخ 28 جولای 2005 برای چهارمین بار و با 90 رأی از 126 رأی نماینده پارلمان شد.
  • پنجمین انتخاب بری به 25 جولای سال 2009 برمی‌گردد که وی با 90 رأی از مجموع 127 رأی رئیس پارلمان شد.

رئیس 80ساله پارلمان لبنان دو بار ازدواج کرده است. بری از همسر اوّل خود لیلی 6 فرزند به‌نام‌های سیلان، سوسن، فرح، مصطفی، عبدالله و هند دارد. رندة دومین همسر نبیه بری است که از وی چهار فرزند به‌نام‌های امل، ریم، میساء و باسل دارد.

نبیه بری