۰ نفر

عضو ارشد انستیتو اقتصاد بین‌المللی پترسون:

هند و چین خرید نفت از ایران را کاهش نخواهند داد

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 273670
هند و چین خرید نفت از ایران را کاهش نخواهند داد

اروپا از دولت ترامپ بسیار عصبانی است، اما به گمان من به ناچار به راه آمریکا خواهند رفت، چراکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تعهدات اقتصادی بسیار سنگینی نسبت به یکدیگر دارند. با این اوصاف، باید دید که آیا آمریکا می‌تواند با خروج از برجام به توافق بهتری با ایران دست یابد یا نه.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «گری کلاید هوفباور» از اعضای ارشد انستیتو اقتصاد بین‌المللی پترسون است. او تدریس در رشته دیپلماسی بین‌المللی مالی در دانشگاه جورج‌تاون و همچنین معاونت دستیار بخش سیاست‌گذاری سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌الملل در وزارت خزانه‌داری آمریکا را در کارنامه دارد.   

گری کلاید هوفباور با اشاره به خروج امریکا از برجام و برگشت تحریم‌های اقتصادی، در پاسخ به این‌که آیا می‌توان به ازسرگیری روابط بانکی ایران با دیگر بانک‌‌های جهان در شرایط جدید تحریم های آمریکا امیدوار بود گفت: اگر آمریکا به تهدیدهای «مایک پمپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده،‌ جامه عمل بپوشاند و سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های تاریخ را بر ایران اعمال کند، بانک‌های سراسر دنیا باید میان تجارت با آمریکا -استفاده از شعب‌شان در خاک آمریکا، ارتباط با بانک‌های آمریکایی و سیستم انتقال پول فدرال- و تجارت در ایران یکی را انتخاب کنند. بی‌تردید چند بانک محدود تجارت با ایران را انتخاب می‌کنند، اما این‌ها بانک‌هایی کوچک هستند. ایالات متحده می‌کوشد این بانک‌های کوچک‌تر را شناسایی کند و چه‌بسا دیگر بانک‌هایی را که با آن‌ها همکاری می‌کنند تهدید کند. بنابراین به طور کلی ایران در معاملات مالی خود دچار مشکل خواهد شد. ‌

وی با اشاره به طرح دولت‌های اروپا برای دور زدن تحریم‌ها و جریمه‌های ایالات متحده و برنامه جایگزینی یورو به جای دلار برای حفظ مبادلات قاره سبز با ایران گفت: این‌که آیا چنین برنامه‌هایی در عمل شدنی است یا نه پرسش مهمی است. اگر دولت‌های اروپایی چنین طرحی را اجرایی کنند، این به معنای گسستی بزرگ از تجارت با آمریکا است. البته تا آن‌جا که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، و مایک پمپئو به برنامه‌های اعلام‌شده وفادار بمانند.

عضو ارشد انستیتو اقتصاد بین‌المللی پترسون درباره تاثیر تحریم های آمریکا بر بازار نفت گفت:بعید می‌دانم هند یا چین خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند؛ با این حال، به گمان من اروپا، ژاپن و کره‌جنوبی خرید خود را کاهش خواهند داد. در مجموع، بعید می‌دانم این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر بازار جهانی نفت داشته باشد، اما برخی کشورها مجبور می‌شوند بهای بیشتری برای نفت بپردازند و برخی نیز بهای کمتری خواهند داد.  

او با اشاره به تاثیر این تحریم‌ها بر سیاست‌های اقتصادی چین و روسیه در ارتباط با ایران ادامه داد: چین و روسیه کشورهای قدرتمندی هستند. اگر تصمیم بگیرند منافع‌شان در همکاری با ایران نهفته است، قطعا چنین می‌کنند و هزینه‌های تحریم‌های ایران را رفع‌ورجوع خواهند کرد.

استاد پیشین دانشگاه جورج‌تاون در رابطه با راه‌های ممکن برای کاهش آثار تحریم های امریکا بر ایران گفت:در این زمینه دو سناریو وجود دارد؛ نخست این‌که ایران به خواسته‌های آمریکا تن بدهد. دوم آن‌که ایران خود را به‌شدت به مبادله اقتصادی با چین و روسیه متکی کند و تمام راهنمایی‌های مسکو و پکن را در رابطه با سیاست خارجی بپذیرد.

او با اشاره به ایستادگی اتحادیه اروپا در برابر آمریکا در مورد توافق هسته‌ای گفت: اروپا از دولت ترامپ بسیار عصبانی است، اما به گمان من به ناچار به راه آمریکا خواهند رفت، چراکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تعهدات اقتصادی بسیار سنگینی نسبت به یکدیگر دارند. با این اوصاف، باید دید که آیا آمریکا می‌تواند با خروج از برجام به توافق بهتری با ایران دست یابد یا نه.

این نویسنده در پاسخ به این‌که با توجه به طرح امریکا برای تشکیل ائتلاف علیه ایران و تنگ کردن حلقه محاصره اقتصادی  آیا ضرورتی برای حضور ایران در برجام وجود دارد یا نه گفت: اگر ایران می‌خواهد اروپا را در کنار خود نگه دارد، باید در برجام بماند. خروج از توافق هسته‌ای زمانی معنی پیدا می‌کند که تهران بخواهد تنها به پکن و مسکو اتکا کند.

معاونت دستیار بخش سیاست‌گذاری سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌الملل در وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تاثیر تحریم های جدید بر اقتصاد ایران و راهکارهایی که تهران  برای خنثی کردن این تحریم ها باید اتخاذ کند گفت: مشکلات اقتصادی ایران بیشتر ریشه داخلی دارد. شما بهتر از من در این‌باره اطلاع دارید. با این وجود، تحریم‌های جدید احتمالا اقتصاد ایران را تا پنج درصد تضعیف خواهد کرد.