۰ نفر

ترامپ از احتمال لغو یا تأخیر دیدار با رهبر کره شمالی خبر داد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۴۷
کد خبر: 273488
ترامپ از احتمال لغو یا تأخیر دیدار با رهبر کره شمالی خبر داد

رئیس‌جمهور آمریکا پس از مواجهه با واکنش تند کره شمالی به ادامه برگزاری مانورهای نظامی در شبه‌جزیره کره، پیش‌دستی کرد و گفت که شاید دیدار با رهبر کره شمالی به تأخیر بیافتد و شاید هم کلاً لغو شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه دیدار با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، از احتمال لغو یا به تأخیر افتادن دیدارش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی خبر داد.

رهبر کره شمالی جمعه 17 اردیبهشت در اقدامی تاریخی، با گذشتن از مرز دو کره، وارد خاک همسایه جنوبی شد و با مون جائه این دیدار کرد؛ پس از آن دیدار، با توجه به قبول درخواست ترامپ برای دیدار با رهبر کره، گمانه‌زنی‌ها در خصوص محل دیدار کیم و ترامپ آغاز شد.

چندی پیش ترامپ در توئیتر خود نوشت که 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. چهارشنبه هفته گذشته اما، کره شمالی به اقدامات غیرسازنده آمریکایی‌ها و برگزاری مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی، مذاکرات سطح بالای مقامات دولت دو کره را لغو کرد. امروز هم، با آنکه خبرنگارانی از بسیاری از کشورها را برای بازدید از مراحل تخریب سایت آزمایش‌های اتمی کره شمالی وارد این کشور شدند، خبرنگاران کره جنوبی اجازه ورود پیدا نکردند.

با این اقدام پیونگ یانگ، احتمال لغو دیدار کیم و ترامپ در سنگاپور تقویت شد و آمریکایی‌ها حالا برای پیش‌دستی کردن، از احتمال «لغو یا تأخیر» سخن می‌گویند.

ترامپ که امروز میزبان رئیس‌جمهور کره جنوبی است، مدعی شده که برای دیدار با رهبر کره، پیش شرط‌هایی در خصوص خلع سلاح کره شمالی وجود داشته که در صورت محقق نشدن آن پیش‌شرط‌ها، احتمال لغو یا به تأخیر افتادن این دیدار وجود دارد.

ترامپ در برابر خبرنگاران، مردم کره شمالی را «مردمی فوق‌العاده و سخت‌کوش» خواند و با لحنی مبهم که به کرّات از وی دیده شده، گفت: «داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم. ببینیم چه می‌شود. اگر آن (نشست در سنگاپور) برگزار نشود، شاید بعداً برقرار شود. شاید تا 12 ژوئن اتفاقی رخ ندهد.»

«چونگ ایوی یونگ» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره جنوبی اما نسبت به احتمال برگزاری نشست کیم - ترامپ خوشبین‌تر است.

وی که در خلال پرواز هواپیمای مون جائه این به سمت واشنگتن با خبرنگاران سخن می‌گفت، با لحنی امیدوار گفته: «اعتقاد ما بر این است که به احتمال 99.9 درصد، نشست کره شمالی - آمریکا طبق برنامه قبلی (در 12 ژوئن) برگزار می‌شود. اما با این حال، برای رویارویی احتمالات مختلفی آماده شده‌ایم.»

چونگ در خصوص محتوای مذاکرات پیش روی روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا هم گفت که طرف کره‌ای، به صراحت در خصوص نحوه برگزاری موفق نشست کیم - ترامپ و نحوه اجرایی کردن توافقات احتمالی میان این دو، با رئیس‌جمهور آمریکا رایزنی خواهد کرد.