۰ نفر

انگلیس خواهان تداوم همکاری‌ها با ایران است

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۲
کد خبر: 273463
انگلیس خواهان تداوم همکاری‌ها با ایران است

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه تأکید کرد که لندن با خروج آمریکا از برجام به دنبال فضایی است که بر اساس آن بتواند به‌صورت مؤثر به همکاری‌های اقتصادی خود با ایران در چارچوب برجام ادامه دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «الیستر برت» در گفت‌وگو با «اس اند پی گلوبال» گفت: ما ترجیح می‌دهیم برجام حفظ شود و به همین خاطر با تصمیم ایالات‌متحده آمریکا برای خروج از آن مخالفت کردیم. ما معتقدیم که این توافق مطابق باهدفی که برای آن طراحی‌شده بود، عمل کرده است.

وی در توضیحی دراین‌باره گفت: برجام برای این طراحی‌شده بود که نگرانی‌های ما را نسبت به حرکت ایران به‌سوی احتمال دستیابی به سلاح هسته‌ای در منطقه‌ای پرتنش پاسخ دهد. این توافق برای پاسخ‌گویی به سایر مسائل که نه‌تنها برای آمریکا بلکه برای برخی کشورها ازجمله انگلیس مایه نگرانی است طراحی نشده بود.

برت تصریح کرد: تصمیم ما این است که با ایران در این چارچوب که علاوه بر آمریکا، طرف‌های دیگری در برجام حضور دارند همکاری کنیم. بر همین اساس وزرای خارجه‌ای که هفته‌ی گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار داشتند، اعلام کردند که مصمم هستند به تعهدات خود در برجام پایبند باشند.

وی بابیان اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده تصریح کرد: تمایل داریم به تعهدات اقتصادی خود در چارچوب برجام عمل کنیم. همچنین می‌خواهیم که ایران نیز در برجام بماند و به تعهداتش پایبند باشد چون این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سؤال که انگلیس چه گام‌هایی را می‌تواند برای محافظت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های واشنگتن بردارد گفت: بوریس جانسون وزیر خارجه (انگلیس) از ابتدای تصمیم آمریکا درباره برجام اعلام کرد که تمایل داریم با همکاری کاخ سفید اطمینان حاصل کنیم که سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام قادر باشند به تعهدات خود در این توافق عمل کنند.

وی با اشاره به رابطه نهادهای مالی اروپایی با آمریکا افزود: ما نیازمند شفافیت بیشتری از سوی آمریکا هستیم تا فضایی که در چارچوب آن بتوانیم با ایران فعالیت کنیم را مشخص و مطابق با آن روابط اقتصادی‌مان را تداوم‌بخشیم.

برت تصریح کرد: ما به دنبال فضای اقتصادی هستیم که بتوانیم به‌صورت مؤثر به همکاری خود با ایران ادامه دهیم.

این دیپلمات انگلیسی اضافه کرد: ما توسط برجام می‌خواستیم که در اوضاع اقتصادی ایران تأثیر مثبتی پدیدار شود چون امیدوار بودیم که با این راهبرد، ایران می‌تواند درک کند که اگر به سایر نگرانی‌های ما پاسخ دهد، چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

اظهارات وی پس‌ازآن مطرح می‌شود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عصر دیروز در سخنانی مملو از اتهامات بی‌اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد.

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه‌ای این کشور و ممانعت از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران است.

پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشت، مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تأکید بااینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.

وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.

رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام کرد.