۰ نفر

درخواست گوترش برای ممانعت از دستیابی حزب‌الله لبنان به سلاح

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 273432
درخواست گوترش برای ممانعت از دستیابی حزب‌الله لبنان به سلاح

دبیرکل سازمان ملل ضمن درخواست از دولت لبنان برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم جهت ممانعت از استمرار دستیابی حزب الله به سلاح، نسبت به پیامدهای خطرناک تدوام حضور این حزب در سوریه هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه شماره ۱۵۵۹ ویژه عقب‌نشینی نیروهای خارجی و خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان اظهار داشت: لبنان اخیرا چند ماه پرتنش را پشت سر گذاشته و رهبران این کشور برای مقابله با چالش‌ها به شکلی یکپارچه پیش قدم شدند.

گوترش گفت: کنفزانس‌های بین‌المللی که در حمایت از لبنان برگزار می‌شوند، به بهترین نحو نشان می‌دهند که اعضای جامعه جهانی برای حفظ ثبات لبنان در منطقه‌ای آشوب‌زده ارزش قائلند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: رعایت سیاست فاصله گرفتن از درگیری‌ها و بیانیه بعبدا سال ۲۰۱۲ جهت جلوگیری از گرفتار شدن لبنان در درگیری‌های منطقه ضروری است. کابینه و میشل عون، رئیس جمهور لبنان پایبندی خود را به این سیاست اعلام کرده و خواستار اجرای آن به شکلی قابل ملاحظه و بدون تاخیر شدند.

گوترش درباره بازدیدهای فرماندهان حشد شعبی و دیگر گروه‌های شیعه عراق از مرزهای لبنان نیز ادعا کرد: این بازدیدهای "غیرمجاز" اعضای گروه‌های شبه نظامی خارجی از جنوب لبنان حاکمیت دولت را نقض کرده و با روحیه فاصله گرفتن از درگیری‌ها منافات دارد.

دبیرکل سازمان ملل مدعی شد، انتشار گسترده سلاح خارج از کنترل دولت در کنار حضور شبه‌نظامیان مسلح امنیت شهروندان لبنانی را تضعیف می‌کند.

وی در ادامه نسبت به اینکه حزب الله خارج از کنترل دولت لبنان به حفظ توانمندی‌های نظامی بزرگ و پیشرفته خود ادامه می‌دهد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

گوترش از حزب الله و تمامی طرف‌های مربوطه خواست، بر اساس توافقنامه طائف و قطعنامه شماره ۱۵۵۹، هیچ‌گونه فعالیت نظامی داخل یا خارج لبنان انجام ندهند.

وی از دولت لبنان و نیروهای مسلح این کشور نیز خواست برای جلوگیری از دستیابی حزب الله و سایر گروه‌های مسلح به اسلحه تمامی اقدامات لازم را در پیش گیرند.

این مقام بین‌المللی با اشاره به اینکه لبنان هنوز با پیامدهای سیاسی، امنیتی، انسانی و اجتماعی جنگ سوریه مواجه است، نسبت به عواقب ورود حزب الله به جنگ سوریه هشدار داد و گفت: ما در مورد دخالت‌های حزب الله در درگیری‌ها در دیگر مکان‌های منطقه نگران هستیم؛ مساله‌ای که خطر ورود لبنان به درگیری‌های منطقه‌ای و به خطر افتادن ثبات لبنان و منطقه را به همراه دارد.

گوترش در پایان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان را به این کشور تبریک گفت و اظهار داشت: برگزاری این انتخابات به منزله گامی مهم در تقویت نهادهای دولتی لبنان است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تشکیل سریع کابینه جدید لبنان، مسؤولان سیاسی این کشور را به وحدت دعوت کرد.

گوترش به حمایت گروه بین‌المللی حامی لبنان از ارتش این کشور به عنوان تنها مدافع دولت و مرزهای کشور و نیز دستگاه امنیتی آن به عنوان اصلی‌ترین ارگان برای اعمال قانون اشاره کرد.

دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از پایبندی عون به تعیین استراتژی دفاع ملی پس از انتخابات گفت: زمان آن رسیده که لبنان گفت‌وگوی ملی را در کنار تعهدات بین‌المللی‌اش آغاز کند.

وی درباره ادامه فشارهای مالی بر آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) ابراز نگرانی کرده و گفت: توقف ارائه خدمات اساسی بهداشتی، آموزشی و اجتماعی و نیز خدمات امدادی به آوارگان فلسطینی پیامدهای بزرگی ایجاد خواهد کرد.

گوترش از دولت لبنان خواست مصوبه‌های قبلی در راستای گفت‌وگوی ملی در سال ۲۰۰۶ در ارتباط با خلع سلاح شبه‌نظامیان فلسطینی را اجرا کند.

دبیرکل سازمان ملل نقض حاکمیت لبنان را محکوم کرد و گفت: این اقدامات به اعتبار دستگاه‌های امنیتی لبنان ضربه زده و موجب نگرانی مردم می‌شود.

وی در پایان از رژیم صهونیستی خواست به تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند بوده و نیروهای خود را از بخش شمالی روستای الغجر و اطراف شمال خط آبی خارج کرده و فورا پرواز جنگنده‌هایش در حریم هوایی لبنان را متوقف کند.