۰ نفر

آلمان روز چهارشنبه با پامپئو درباره برجام گفت‌وگو می‌کند

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 273345
آلمان روز چهارشنبه با پامپئو درباره برجام گفت‌وگو می‌کند

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که روز چهارشنبه (فردا) برای دیدار با همتای آمریکایی خود و گفت‌وگو با وی درباره برجام، به واشنگتن سفر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (دیروز) در یک سخنرانی تند و توهین آمیز هشدار داد که اگر ایران تمام سیاست‌های منطقه‌ای و نظامی خود را تغییر ندهد با «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» روبرو خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی «ایندین اکسپرس» گزارش کرد، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد که قصد دارد با پامپئو در خصوص موضع واشنگتن درباره برجام دیدار و گفت‌وگو کند.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در شرایطی مطرح شده است که واشنگتن برخلاف خواسته جامعه بین‌الملل از برجام خارج شد و بعد از آن تمامی تلاش خود را برای افزایش فشار علیه ایران به کار گرفته است.

ماس در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره برجام در پایان نشست گروه 20 در پایتخت آرژانتین گفت: «من روز چهارشنبه (فردا) به واشنگتن سفر می‌کنم و با مایک پامپئو دیدار می‌کنم و از این فرصت برای گفت‌وگوی مستقیم با وی درباره این موضوع (برجام) استفاده می‌کنم».

وی ادامه داد که از سخنان پامپئو شگفت‌زده و متحیر نشده است زیرا اظهارات وی «شامل عناصر زیادی» از اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود.

ماس اینگونه توضیح داد: «ایران در همسایگی گسترده‌تر ما قرار دارد و از آنجایی که در حال حاضر شاهد هیچ جایگزین بهتری نیستیم، نمی خواهیم این توافق (برجام) را کنار بگذاریم».

وی بعد از نشست جی 20 در بوینس آیرس ضمن اعلام اینکه آلمان و اروپا همچنان به حمایت از برجام ادامه می‌دهند، گفت: «برای ما، هیچ چیز در این زمینه تغییری نکرده است. این (برجام) مستقیماً بر منافع امنیتی آلمان و منافع امنیتی اروپا تأثیر می‌گذارد».

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته طی یک سخنرانی شدیدالحن، مدعی شد که برجام، سبب حصول ایران به بمب اتمی و به راه افتادن مسابقه در منطقه خاورمیانه برای دستیابی به سلاح اتمی می‌شود.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات توهین آمیز پامپئو در یک پیام توییتری نوشت: «nیپلماسی دغلکارانه آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است».