۰ نفر

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه

دو راهی اروپا، استقلال یا اطاعت از آمریکا

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۶
کد خبر: 272296
دو راهی اروپا، استقلال یا اطاعت از آمریکا

'بثینه شعبان' مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه در تحلیلی در واکنش به تصمیم اروپایی ها برای حفظ 'برجام' پس از خروج آمریکا از آن، معتقد است که این یک دو راهی برای پنج کشور قدرتمند اروپا است که نشان دهند استقلال و حاکمیت خود را دارند و یا اینکه باید از آمریکا اطاعت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی در این مطلب که در پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری 'المیادین' منتشر شد، نوشت: 'دونالد ترامپ' پس از گذشت ماهها از ریاست جمهوریش در آمریکا با صدور فرامینی متناقض و متضاد با قوانین و عرف بین المللی، جهان را بر سر دوراهی قرار داده است.

شعبان افزود: در صف اول این دو راهی کشورهای اروپایی به عنوان متحدان قدیمی آمریکا قرار دارند. کشورهایی که همیشه تصمیم ها و موضعگیری های واشنگتن آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: بدون شک حملاتی که رژیم صهیونیستی هفته گذشته علیه مواضع نظامی سوریه داشت و ادعاهای این رژیم درباه این تجاوز، همگی کذب بوده اند و تلاشی بوده تا به اروپا نشان دهند که ایران خطر آفرین است و ضرورت دارد که این کشورها به دنبال آمریکا در خروج از توافق هسته ای حرکت کنند.

مشاور رییس جمهوری سوریه نوشت: سوال اینجا است که آیا رهبران اروپایی جرأت و شجاعت در پیش گرفتن خط مستقل سیاسی از آمریکا خواهند داشت و یا اینکه از واشنگتن تبعیت خواهند کرد، همانگونه که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون اینگونه عمل کرده اند .

شعبان افزود: در صف دوم این دو راهی طیف های داخلی آمریکا و احزاب و کنگره قرار دارند که تحت تسلط لابی صهیونیستی هستند، همانطور که ترامپ هم زیر سلطه آنها است. باید دید آیا جناح های داخل آمریکا در مقابل سیاست های لابی صهیونیستی از جمله حمایت از اشغالگری ساکت خواهند بود و یا اینکه سکوت خود را می شکنند، تا نشان دهند که مستقل هستند و می توانند مطابق منافع ملت تصمیم گیری کنند. تصمیماتی که مستقل و بدور از طرح های خصمانه و توسعه طلبانه لابی صهیونیستی باشد.

وی اضافه کرد: واکنش رژیم صهیونیستی به خروج آمریکا از توافق هسته ای بسیار شادمانه بود و حتی مقامات تل آویو این تصمیم ترامپ را ستودند، در حالی که طرف های اصلی امضا کننده این توافق که بسیار برای به امضا رسیدن آن تلاش کرده بودند، هیچکدام از تصمیم آمریکا حمایت نکردند و این تصمیم ترامپ را پیروزی برای رژیم صهیونیستی دانستند. در این میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که تبعیت خود را از اسرائیل در گذشته ثابت کرده بودند، تصمیم ترامپ را تایید کردند.

شعبان نوشت: اما در مقابل، اروپا، روسیه و چین و ایران قرار دارند. کشورهایی که همچنان با حکمت و درایت به توافق هسته ای بدون شتابزدگی های ترامپ نگاه می کنند. رئیس جمهوری آمریکا با خروج از توافق هسته ای اعتبار بین المللی مهمی را از دست داد. چرا که پس از این چه کسی به تعهدات وزراء و روسای جمهوری آمریکا اطمینان خواهد کرد و به کدام تعهد بین المللی ترامپ و احترام آن به این گونه توافقات، استناد خواهد کرد.

وی افزود: توافق هسته ای توسط شش کشور بزرگ جهان به امضا رسید و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده بود، اما آمریکا به شیوه ای نادرست از آن خارج شد. ایران با این 'شوک بزرگ' با تدبیر برخورد کرد.

مشاور رسانه ای رییس جمهوری سوریه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی همان عاملی بود که جنگ علیه عراق را رواج داد و اکاذیب و افتراهایی را عیله این کشور درباره در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی منتشر کرد تا اینکه آمریکا را وارد جنگی کرد که هیچ دستاوردی نداشت.

وی افزود: همین رژیم امروز همانند آن دروغ ها را ضد ایران و سوریه منتشر می کند و بدون شک مردم آمریکا یا حداقل بخشی از آنها به خطرناکی رویکرد اسرائیل واقف هستند و ورطه های خطرناکی که ممکن است آمریکا را در آن فرو ببرد را درک می کنند. به همین دلیل باید گفت که آمریکا نیز بر سر دو راهی است و جای تعجب نیست، اگر مردم این کشور به سیاست های ترامپ که تابع سیاست های رژیم صهیونیستی است، اعتراض کنند. سیاست هایی که آنها را دست مایه سواستفاده لابی صهیونیستی قرار داده و از منافع و اعتبار آنها خرج می کند.

شعبان اضافه کرد: امضایی که ترامپ در 8 می (18 اردیبهشت ماه) در مقابل دوربین ها آن را به نمایش گذاشت، به مرور نتایج خود را نشان می دهد. این تصمیم دو راهی تاریخی را ایجاد خواهد کرد. چالش اول متوجه اروپا است که ثابت کند که دولت هایی مستقل و دارای حاکمیت هستند و یا اینکه تابع آمریکا و اسرائیل .

وی نوشت: رهبران تاریخ کسانی هستند که می اندیشند که چه چیزی را ثبت خواهند کرد و تاریخ سازی کنند. اینکه چه میزان از این نوع رهبران در اروپا حکمرانی می کنند، این سوالی است که قاطعیت آینده رهبران این قاره را در برابر تصمیم ترامپ نشان خواهد داد.

رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته خروج کشورش از برجام را اعلام کرد. این اقدام ترامپ با مخالفت و اعتراض گسترده در سطح دولت ها و ملت های جهان مواجه شده و دبیر کل سازمان ملل نیز از این اقدام وی انتقاد کرده است .

توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 شامل روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا در سال 2015 به دست آمد و به 'برنامه جامع اقدام مشترک' (برجام) مشهور شد.

بر اساس برجام، طرف‌های این توافق به‌خصوص آمریکا پذیرفته‌ بودند تا با لغو تحریم‌های ظالمانه، گام‌های عملی برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران به این توافقنامه بین‌المللی را تائید کرده و 'یوکیا آمانو' مدیر کل این آژانس نیز در گزارش هایی با تأکید بر اهمیت برجام اعلام کرد که تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام همچنان در حال اجرا شدن است.

در پی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست، اجازه ندهد برجام از بین برود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز رفتار زشت و سخیف ترامپ را قابل انتظار خواندند و با اشاره به استمرار خباثت همه مسئولان مختلف آمریکایی در همه سالهای پس از انقلاب، افزودند: کسانی که آن خصومت‌ها را نسبت به ملت ایران انجام می‌دادند، اکنون استخوانهایشان زیر خاک است، اما جمهوری اسلامی ایستاده است، این آقا هم روزی بدنش زیر خاک می رود، اما جمهوری اسلامی همچنان ایستاده و سرافراز خواهد بود.