۰ نفر

سقوط لیر ترکیه در پی اظهارات اردوغان

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱:۰۶
کد خبر: 271339
سقوط لیر ترکیه در پی اظهارات اردوغان

رجب طیب اردوغان، خواستار کاهش نرخ بهره شد و گفت که نرخ بهره مادر تمام شیاطین است. این اظهار نظر موجب شد که نرخ لیره سقوط کند.

به گزارش رویترز، رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، خواستار کاهش نرخ بهره شد و گفت نرخ بهره مادر تمام شیاطین است. به این ترتیب با نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد توانایی بانک مرکزی برای محدود کردن تورم، نرخ لیره سقوط کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، نرخ لیره که نزدیک به ۴.۲۳۷۰ لیره در برابر هر دلار بود، پس از اظهارات اردوغان تا ۴.۳۰۸۰ لیره در برابر هر دلار سقوط کرد. روز چهارشنبه گذشته نرخ لیره به پایین‌ترین رکورد تاریخ خود، ۴.۳۷۸۰ لیره در برابر هر دلار، سقوط کرده بود، اما روز بعد توانسته بود با قدرت نرخ خود را تقویت کند.

اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا، خطاب به تاجران، با اشاره به انتخابات زودهنگام در ۲۴ جون، گفت: اگر مردم در انتخابات به من بگویند که به راه خود ادامه دهم، من می‌گویم که در جنگ با این نفرین نرخ بهره، پیروز خواهم شد. «چراکه به اعتقاد من نرخ بهره، پدر و مادر تمام شیاطین است».

اخیرا بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را از ۱۲.۷۵ درصد به ۱۳.۵ درصد افزایش داد. این درحالی است که نرخ تورم در ماه آوریل به ۱۰.۸۵ درصد رسید که از سطح هدف ۵ درصد بانک مرکزی، خیلی بالاتر است.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته با انتشار اخباری در مورد این که اردوغان یک جلسه خارج از برنامه را با تیم اقتصادی خود تشکیل داده است تا به معضل افت ارزش لیره رسیدگی کنند، نرخ لیره از سقوط بازگشت. لیره ترکیه امسال ۱۱ درصد در برابر دلار سقوط کرده است.