۰ نفر

روایت مقام ترکیه‌ای از گفت‌وگوی پوتین و اردوغان درباره برجام

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴
کد خبر: 270881
 روایت مقام ترکیه‌ای از گفت‌وگوی پوتین و اردوغان درباره برجام

یک منبع آگاه دولت ترکیه از گفتگوی تلفنی رئیس جمهور ترکیه و رئیس جمهور روسیه درباره چشم انداز توافق هسته ای ایران پس از خروج آمریکا از این توافقنامه خبر داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، یک منبع آگاه دولت ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه درباره ابعاد و چشم انداز توافق هسته ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام مذاکره کرده اند.

این منبع آگاه افزود: امروز رئیس جمهور ما طیب اردوغان یک گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است. آنها درباره تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران مذاکره کردند. رهبران دو کشور بر اشتباه بودن این تصمیم تاکید کرده و به این مساله اشاره کرده اند که برجام یک موفقیت دیپلماتیک بوده و باید حفظ شود.

علاوه بر این کاخ کرملین نیز روز جمعه اعلام کرده است که رهبران روسیه و ترکیه بر اهمیت برجام برای حفظ امنیت منطقه ای و بین المللی و همین طور عدم اشاعه تسلیحات در سطح جهان تاکید کرده اند. رهبران دو کشور بر همکاری مشترک با یکدیگر و همین طور سایر کشورهای مشارکت کننده در برجام و هماهنگی برای اقدامات بیشتر تاکید کرده اند.

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران روز پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با اردوغان گفته است که طرف های باقی مانده در برجام باید خسارات ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته ای را جبران کنند.

روحانی افزود: هرگونه تحریم جدید آمریکا علیه ایران مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی روز سه شنبه تصمیم خود برای خروج از توافق هسته ای ایران را اعلام کرده است که روز چهارشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر بر پایبندی تهران به مفاد برجام تاکید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، این اقدام ترامپ موجب انزوای بیشتر واشنگتن در عرصه بین المللی خواهد شد.