۰ نفر

حمایت قاطعانه آفریقای جنوبی از حفظ برجام

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 270565
حمایت قاطعانه آفریقای جنوبی از حفظ برجام

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با انتقاد شدید از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، از طرف‌های باقی مانده در این توافق خواست، اجازه ندهند نتیجه سال‌ها مذاکرات از دست برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در ادامه انتقادهای بین‌المللی از آمریکا به دلیل زیر پا گذاشتن تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از حفظ برجام بشدت حمایت کرد.

«سیریل راماپوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، برجام را «دستاوردی مهم» خواند و  ضمن ابراز نگرانی شدید درباره خروج آمریکا از توافق، این اقدام را «عقبگرد» توصیف کرد.

راماپوسا گفت: «آفریقای جنوبی به عنوان یک اصل ریشه‌دار در سیاست خارجی خود، از دیپلماسی چندجانبه‌گرا و حل مسالمت‌آمیز منازعات حمایت می‌کند. برجام، دستاوردی مهم است و چارچوبی فراهم می‌کند که بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توانمندی‌های هسته‌ای‌اش را برای مقاصد غیرنظامی توسعه دهد».

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با تاکید بر اینکه برجام، در جهت تامین امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی  برقرار شده، از تصمیم آمریکا انتقاد کرد.

راماپوسا گفت: «مهم است که پیشرفتی که در نتیجه سال‌های طولانی از مذاکرات حاصل شده، از دست نرود».

وی ادامه داد: «از زمان اجرای برجام، این توافق به طرز چشمگیری تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را کاهش داد و هنوز هم (برجام) نقشی مهم در ترویج صلح، ثبات و عادی سازی روابط ایفا می‌کند».

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواست بدون درنظر گرفتن خروج آمریکا، به اجرای تعهدات برجامی‌شان ادامه دهند.

راماپوسا تصریح کرد: «تصمیم آمریکا نباید دیگر طرف‌های باقی مانده (در برجام) را از احترام گذاشتن به تعهداتشان باز دارد و همچنین نباید تاثیری منفی روی ساختارهای مرتبط و مکانیسم‌های ایجاد شده توسط برجام بگذارد».

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه بود که دونالد ترامپ بدون توجه به تعهدات بین‌المللی آمریکا، خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد؛ اقدامی که انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشت و متحدان اروپایی هم از آن انتقاد کردند.