۰ نفر

سفیر بلغارستان اعلام کرد

آغاز گفت و گوی صنعتی اروپا و ایران از ۱۰ روز دیگر

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۱
کد خبر: 270404
آغاز گفت و گوی صنعتی اروپا و ایران از ۱۰ روز دیگر

سفیر بلغارستان در تهران که کشورش ریاست‌دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، از آغاز گفت ‌و گوی صنعتی اروپا با ایران در 10 روز آینده خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «آریستو پولنداکوف» در دیدار با رییس اتاق ایران اعلام کرد: 
قرار است این گفت و گوی صنعتی با سفر اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اروپا به ایران آغاز شود.
پولنداکوف بررسی چگونگی ارتباط مستقیم شرکت‌های فعال اروپایی با طرف های ایرانی در بخش های ماشین‌سازی، داروسازی، فناوری ‌های اطلاعاتی و نساجی را محور اصلی این مذاکرات عنوان کرد.
 توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
در پی آغاز اجرای برجام از دی ماه 1394، در ازای بررسی و بازرسی بیشتر برنامه هسته ایران برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز آن، قرار بود تحریم های هسته ای لغو شود اما مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

** لزوم واقع ‌بینی و استفاده بهینه از موقعیت‌ها 
سفیر بلغارستان در تهران درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) گفت: اروپا و ایران باید در این شرایط حساس و مهم با واقع ‌بینی و استفاده بهینه از موقعیت‌ها بر اساس حفظ منافع دو طرف حرکت کنند.
پولنداکوف اعلام کرد بیست و چهارم اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد بلغارستان در صدر هیاتی از فعالان اقتصادی، جمعی از نمایندگان پارلمان و استانداران سه استان مهم این کشور به ایران سفر می کند که قرار است افزون بر دیدار با معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر اموراقتصاد و دارایی و رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پارلمان بخش خصوصی ایران حضور یابد.
بازدید از یکی از پارک‌های صنعتی اطراف تهران از برنامه‌های پیش بینی شده در این سفر است.

**شافعی: موضع‌گیری‌های بی‌منطق سرنوشت‌ساز نیست
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار با قدردانی از موضع‌گیری منطقی اروپا و بلغارستان در مورد برجام تاکید کرد «گذشته قابل تکرار نیست». 
«غلامحسین شافعی» گفت: موضع‌گیری‌های غیرمنطقی نمی‌تواند به طور کامل سرنوشت‌ساز باشد. 
وی با یادآوری پیشنهاد تاسیس شورای مشترک ایران و بلغارستان افزود: در گذشته تفاهم هایی با کنفدراسیون صنعتگران و کارفرمایان این کشور داشتیم که هنوز اجرا نشده است و این موضوع باید پیگیری شود.
وی همچنین با تاکید بر رویکرد اتاق ایران مبنی بر اهمیت برقراری روابط استانی ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: حضور استانداران در این هیات می‌تواند زمینه توسعه روابط اقتصادی 2کشور را بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای فراهم کند. 
شافعی افزود: اتاق ایران نیز تلاش می‌کند با دعوت از استانداران مناطقی که ظرفیت همکاری اقتصادی با استان‌های مهم بلغارستان دارند، زمینه مساعدی را برای توسعه همکاری‌ با بلغارستان ایجاد کند.
 بلغارستان در جنوب قاره اروپا- قسمت جنوب شرقی شبه جزیره بالکان و جنوب رود دانوب- قرار دارد. 
موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت راه های ترانزیتی بلغارستان برای دسترسی ایران به اروپا، عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، نقش آن در انتقال انرژی از منطقه آسیای میانه و قفقاز به اروپای غربی و دستیابی به بازار بلغارستان و سپس منطقه بالکان از مزیت های مهم این کشور برای ایران به شمار می رود.
پارسال حجم صادرات ایران به بلغارستان حدود 47میلیون و 211هزار دلار و واردات از آن کشور 23میلیون و 718هزار دلار بود.