۰ نفر

اتحادیه اروپا اعلام کرد:

محافظت اروپا از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۴۱
کد خبر: 270060
محافظت اروپا از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا

اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام قصد دارد از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌ها محافظت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام قصد دارد از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌ها محافظت کند. 

«ماجا کوچیجانکیک»، سخنگوی اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «در حال کار بر روی طرح‌هایی برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی هستیم.»

به نوشته بلومبرگ این سخنگوی اتحادیه اروپا از توضیح بیشتر در این باره تا زمان بیانیه ترامپ خودداری کرد. وی گفت: «نمی‌دانیم ترامپ چه چیزی اعلام خواهد کرد.»

بعد از اجرایی شدن برجام، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، بندهای مربوط به تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چهار قانون آمریکا تعلیق کرد. معافیت‌ از این تحریم‌ها موقت هستند و رئیس‌جمهور آمریکا بایستی در دوره‌های ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه آنها را تمدید کند. ترامپ از این ضرب‌الاجل‌ها برای تهدید برجام استفاده کرده است. 

ترامپ ۲۲ دی‌ماه سال گذشته علی‌رغم تعلیق تحریم‌های موجود در این چهار قانون تهدید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا برجام را مطابق میل او اصلاح نکنند او در ضرب‌الاجل بعدی که ۱۲۰ روز بعد (۲۲ اردیبهشت‌ماه) فرا می‌رسد کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد. 

قانونی که تحریم‌های موجود در آن بایستی روز شنبه ۲۲اردیبهشت‌ماه تمدید شود، بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی آمریکا) است. در صورتی که ترامپ تا روز شنبه این تحریم‌ها را تعلیق نکند، روند بازگشت تحریم‌های ذیل این قانون آغاز خواهد شد. 

بند ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی، دولت آمریکا را ملزم به اعمال تحریم علیه موسسات مالی کشورهایی می‌کند که دولت‌های متبوع آنها از کاهش «قابل توجه» خرید نفت خام از ایران خودداری کرده‌ باشند. 

بلومبرگ نوشته خودداری دولت آمریکا از تعلیق تحریم‌ها در روند معاملات شرکت‌های بین‌المللی  با ایران ابهام ایجاد خواهد کرد. 

مقام‌های اروپایی روز سه‌شنبه، چند ساعت قبل از بیانیه ترامپ در بروکسل با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران دیدار کرده‌اند.