۰ نفر

چین رکورد دار خرید اینترنتی در جهان

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۵۰
کد خبر: 269552
 چین رکورد دار خرید اینترنتی در جهان

با توسعه شبکه اینترنت سراسری در چین و استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه در این کشور، بیشتر مردم چین دیگر نیازی به حمل پول نقد برای خرید ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تازه ترین بررسی های صورت گرفته در این کشور نشان می دهد که نزدیک به 85 درصد از مردم چین با استفاده از اینترنت و تلفن های همراه خود و بدون استفاده از پول نقد خرید می کنند.

در این میان استفاده از نرم افزارهای مختلف به شبکه های مختلف و شهروندان تسری یافته و تسهیل در این زمینه باعث شده است تا مردم از تلفن های همراه و رایانه های متصل به اینترنت برای جابجایی وجوه استفاده کنند.

همین مساله همچنین موجب شده است تا مردم کمتر به بانک ها مراجعه کنند و استفاده از نرم افزارهای تلفن های همراه مانند 'ویچت' و 'جیرفوبایو' به آنها امکان می دهد از اینترنت و به صورت آنلاین خرید کرده و قبوض برق، آب و تلفن را پرداخت کرده و حتی معاملات تجاری شرکت هایشان را در همین نرم افزارها مدیریت کنند.

در نظرسنجی که روزنامه مردم چین به آن اشاره کرده آمده است حدود 84 درصد از مردم نمی خواهند پول نقد همراه داشته باشند و فقط چهار درصد گفته اند باید وجه نقد همراه ببرند فقط شمار کمی گفته اند داشتن پول نقد برایشان مطلوب است.

در این نظرسنجی که از بیش از 6 هزار نفر در 326 شهر و منطقه در چین انجام شده است، بیشتر آنها گفته اند که با خیال آسوده از نرم افزارهای اینترنتی و تلفن همراه برای خرید استفاده می کنند.

** مزایا و معایب خرید اینترنتی

استاد اقتصاد دانشگاه پکن در مورد دلایل گرایش مردم به خرید اینترنتی، در دسترس بودن اینترنت پر سرعت و تلفن های هوشمند، سهولت خرید از این طریق و ارسال بسته های پستی با سرعت بالا را مهمترین این دلایل عنوان کرد.

'لی ژانگ' علت چنین استقبالی را هماهنگی و یکپارچه شدن فروشگا‌های محلی با کانال‌های تجارت اینترنتی می‌داند و می گوید اما بزرگترین نگرانی مسئولان و مشتریان، همچنان تقلبی بودن برخی از کالاهای خریداری شده است.

او گفت: برخی از کالاهایی که مردم از این طریق خرید می کنند تقلبی بوده و نفوذ هکرهای اینترنتی نیز برای مشتریان مشکل ساز شده است.

** 23 هزار میلیارد دلار، حجم خرید سالانه

مرکز اطلاع رسانی و شبکه اینترنت چین در گزارشی آورده است که شمار پرداخت کنندگان وجه با استفاده از تلفن همراه در سال 2017 میلادی 58 درصد بیش از سال 2016 بوده است.

اداره اطلاع رسانی چین نیز در گزارش جداگانه ای آورده است میزان پرداخت های تلفن همراه در چین در سال گذشته میلادی به بیش از 23 هزار میلیارد دلار رسیده است همین گزارش نشان می دهد بیشترین پرداخت ها را مردم چین با استفاده از نرم افزار ویچت انجام می دهند.

نرم افزار دیگری که برای چینی ها بخصوص کاربرد بیشتری دارد 'علی پی' نام دارد که مشابه ویچت است اما به دلیل کاربرد آن در 360 نقطه در خارج از چین مشترکان زیادی را به خود جذب کرده است و مسافران چینی حتی در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی می توانند از آن برای پرداخت استفاده کنند.

چین می گوید که در صنعت پرداخت های آنلاین از طریق تلفن های همراه در صدر کشورهای دیگر جهان قرار دارد و بتدریج در حال صادر کردن این فن آوری به کشورهای پیشرفته است.

** توسعه شبکه اینترنت

در کنار این رویداد، چین اعلام کرده است در راستای توسعه شبکه جهانی اینترنت و پر سرعت تر کردن ارتباطات با تلفن های همراه و سهولت بیشتر در خریدهای اینترنتی، می کوشد با یک سرمایه گذاری 411 میلیارد دلاری به این هدف نایل آید.

چین از بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت فناوری اطلاع رسانی است و بین سال های 2020 تا 2030 میلادی نیز برای توسعه فن آوری نسل پنجم اینترنت سرمایه گذاری کلانی خواهد کرد.

با این حساب ایجاد سامانه نسل پنجم اینترنت و زیرساخت های آن، بزرگترین و پرهزینه ترین شبکه اینترنتی از این نسل در جهان محسوب می شود و چین پیشرو دیگر کشورها در دو دهه آینده خواهد بود.

وزارت صنعت و فن آوری اطلاع رسانی و آکادمی صنایع اطلاع رسانی و ارتباطات چین در گزارش هایی آورده اند که اولین شبکه های نسل پنجم بتدریج از سال 2023 میلادی شکل خواهد گرفت.

سرمایه گذاری چین تا سال 2025 میلادی برای توسعه شبکه فن آوری نسل پنجم پرسرعت اینترنت معادل 3.2 دهم درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین خواهد بود.

چین هم اکنون طبق آمار رسمی این وزارتخانه که در تارنمای آن منتشر شده است بزرگترین بازار تلفن های هوشمند دنیا به حساب می اید.

شمار مشترکان تلفن های همراه نسل چهارم که از سرعت قابل توجهی برخوردار است اکنون در چین به بیش از 843 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است.

اگر چین سرمایه گذاری کلان مذکور را به نسل پنجم اختصاص دهد تا یک دهه دیگر این کشور بزرگترین بازار اینترنت پرسرعت از این نسل در دنیا خواهد بود.

پیش بینی ها نشان می دهد که در سال 2019 میلادی شبکه نسل پنجم به صورت ابتدایی شکل گیرد و شمار مشترکان آن در چین به 31 میلیون نفر برسد. اما با شکل گیری این شبکه بتدریج از سال 2023 میلادی شمار مشترکان نسل پنجم در چین به نزدیک 600 میلیون نفر خواهد رسید.