۰ نفر

تقابل آمریکا و چین به عرصه بانکی کشیده شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 269373
تقابل آمریکا و چین به عرصه بانکی کشیده شد

یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد این کشور به دنبال افزایش نرخ بهره وام و نیز حذف برخی از کشورهای مجاز به دریافت وام عضو بانک توسعه آسیا است.

به گزارش رویترز، تغییرات پیشنهادی برای ارائه به اجلاس سالانه بانک توسعه آسیا، مشابه اصلاحات مد نظر آمریکا برای بانک جهانی است که در نهایت منجر به افزایش نرخ بهره کشورهای در حال توسعه با سطح درآمد بالاتر از سایرین شد. دولت دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از بانک جهانی خواسته است به تدریج به سمت اعطای وام های غیرتجاری به کشورهایی چون چین حرکت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در حاشیه نشست بانک توسعه آسیا در فیلیپین به خبرنگاران گفت: برخی از اولویت‌های اصلاحی که چند هفته پیش به بانک جهانی پیشنهاد کردیم جزو اولویت های ما برای بحث و تصمیم گیری در خصوص استراتژی آتی اینجا نیز هست. یکی از اصلاحات پیشنهادی ما، تعهد به ارتقا و توسعه استراتژی قیمت گذاری متفاوتی است که در صورت وجود، چنین انتخاب هایی کشورها را ترغیب به تامین مالی از بازارها به جای بانک‌ها می کند.

هر چند که این مقام آمریکایی مشخصا از چین نام نبرد اما گفت برخی کشورها اکنون دسترسی بهتری به بازارهای مالی دارند و بانک توسعه آسیایی باید آنها را از صف دریافت وام توسعه کنار گذارد. وی افزود واشنگتن ترجیح می‌دهد پول مالیات دهندگان به کشورهای فقیرتر برود.

بانک توسعه آسیایی بانکی مستقر در فیلیپین است که ژاپن و آمریکا از بزرگ‌ترین کمک کنندگان به آن هستند. این بانک که در سال ۱۹۶۶ تشکیل شد هدف خود را رفع فقر میلیون ها نفر ازمردم آسیا عنوان کرده است و ۶۷ کشور از بنگلادش و پاکستان گرفته تا هند و چین عضو آن هستند.

چین در تلاش است تا نام خود را در عرصه استقراض جهان مطرح کند و در همین راستا پروژه موسوم به " یک جاده و یک کمربند" را معرفی کرده است و اقدام به تاسیس یک بانک جدید توسعه‌ای با نام بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیا کرده است.

مقامات وزارت خزانه داری از بانک جهانی گله کرده‌اند که این بانک به چین و سایر بازارهای بزرگ تر نوظهور بیش از سایر کشورها وام می‌دهد و این بانک پذیرفته است اصلاحاتی انجام دهد که به موجب آن ها هزینه استقراض کشورهایی با درآمد بالاتر نظیر چین افزایش یابد.