۰ نفر

ماریا زاخارووا؛

بی اساس بودن اتهامات انگلیس علیه روسیه اثبات شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۴۸
کد خبر: 269133
بی اساس بودن اتهامات انگلیس علیه روسیه اثبات شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: بی اساس بودن اتهامات ترزا می نخست وزیر انگلیس علیه روسیه در مساله سرگئی اسکریپال (جاسوس روس) اثبات شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا در فیس بوک نوشت: دروغ‌هایی که دولت ترزا می در ماجرای مسموم شدن سرگئی اسکریپال با عامل اعصاب در این کشور مطرح کرده است، سرانجام برملا شد.

وی توضیح داد:ابهام‌ها درحال برطرف شدن است و دروغ‌های ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و دولتش درباره این پرونده هر چه بیشتر آشکار می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه به اظهارات میلوش زمان، رئیس‌جمهوری جمهوری چک اشاره کردکه گفته بود، گزارش‌های اطلاعاتی نشان ‌دهنده آن است که حجم کمی از عامل اعصاب «نوویچوک» که برای مسموم کردن اسکریپال مورد استفاده قرار گرفته، پیش از این در جمهوری چک تولید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین به یک گزارش ماه آوریل آزمایشگاه نظامی انگلیس اشاره کرد که بر اساس آن، دانشمندان این آزمایشگاه نتوانستند ثابت کنند که این ماده اعصاب مورد استفاده علیه اسکریپال در روسیه تولید شده است.

سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روس دو ماه پیش به همراه دخترش در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد و دولت انگلیس با متهم کردن روسیه به اقدام تروریستی در خاک خود، 23 دیپلمات این کشور را اخراج کرد.

حدود 30 کشور غربی در حمایت از انگلیس در مجموع نزدیک به 150 دیپلمات روس را از کشورشان اخراج کردند و آمریکا با اخراج 60 دیپلمات یا کارمند روس سازمان ملل متحد و بستن کنسولگری روسیه در سیاتل، از همه پیشی گرفت.

روسیه نیز در اقدامی متقابل دیپلمات های کشورهای مقابل را اخراج کرد و علاوه بر بستن یک مرکز انگلیسی، کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ را تعطیل کرد.

زاخارووا دیروز نیز به خبرنگاران در ساختمان وزارت خارجه روسیه گفت که اتهامات نخست وزیر انگلیس در مورد روسیه بر سه پایه استوار شده است، اولا دولت ترزا می اعلام کرده بود که کشور تهیه کننده ماده شیمیایی (که با آن اسکریپال مسموم شده بود) را مشخص کرده است که کارشناسان انگلیسی و مدیر آزمایشگاه پورتون داون این کشور، این ادعای ترزا می را رد کردند.

وی افزود: مورد دوم اینکه دولت انگلیس و شخص ترزا می ادعا کرده بود که فقط روسیه انگیزه لازم برای مسموم کردن اسکریپال را داشته است و مسکو سابقه بدی دارد و قتل افراد فراری را موجه می داند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: طرف روسی با ارائه شواهد این ادعای انگلیس را رد و خاطرنشان کرد که انگلیس در گذشته بارها معیارهای بین المللی و اصول اخلاقی را برای رسیدن به اهداف و منافع ملی خود نقض کرده است و انگیزه های آشکار لندن از این اقدام تحریک آمیز (مسمومیت اسکریپال و دخترش) مشخص است.

مقام روس گفت:مورد سوم اینکه دولت انگلیس ادعا کرد که گاز نوویچوک فقط در روسیه تولید می شود، در حالی که چنین نیست و این ماده شیمیایی در برخی کشورهای دیگر هم تولید می شود.