۰ نفر

کره‌شمالی خواهان برقراری خط پروازی با کره‌جنوبی شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 269129
کره‌شمالی خواهان برقراری خط پروازی با کره‌جنوبی شد

کره شمالی در ادامه اقدامات صلح طلبانه خود در شبه جزیره، خواستار برقراری خط پروازی با همسایه جنوبی خود شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از رسانه های کره جنوبی، کره شمالی درخواست برقراری خط هوایی بین 'پیونگ یانگ' و فرودگاه بین المللی 'اینچئون' در 80 کیلومتری سئول پایتخت کره جنوبی را به مقر منطقه ای ایکائو در تایلند ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، ایکائو نیز این پیشنهاد را به دفتر هواپیمایی کره جنوبی تحویل داده و بر اراده خود برای حمایت از گفت و گوهای جدی در این زمینه تأکید کرده است.

گفته می شود مقامات هواپیمایی کره جنوبی نیز در حال بررسی پیشنهاد کره شمالی هستند و قرار است هیاتی از ایکائو نیز هفته آینده برای اجرایی کردن مقدمات این پیشنهاد به پیونگ یانگ سفر کنند.

دو کره سرانجام بعد از 11 سال تنش و بحران، جمعه گذشته 7 اردیبهشت بعد از اجلاس سران، بیانیه صلح شبه جزیره موسوم به بیانیه پانمونجوم را امضا کردند.

رهبران دو کره در این اجلاس در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ 1950 - 1953 به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

از سوی دیگر پلیس کره‌جنوبی امروز شنبه به فعالان مدنی و همچنین شماری از فراری‌های کره‌شمالی مقیم کره جنوبی، که قصد داشتند در مرز دو کره با بالون‌های گازی، اعلامیه‌هایی به داخل کره شمالی ارسال کنند اجازه فعالیت نداد.

پلیس کره‌جنوبی همچنین کامیونی حاوی حدود 5000 اعلامیه، بالون‌های پلاستیکی و کپسول‌های گاز را توقیف کرد و اجازه نداد فعالان آن را تخلیه کنند.

سران دو کره در اجلاس پانمونجوم توافق کردند تا صلح و سازش را در دستور کار قرار دهند و اقدامات خصمانه را کنار بگذارند.

اقدامات خصمانه شامل پخش برنامه از طریق بلندگو‌ها در مرز و توزیع اعلامیه‌های تبلیغاتی در دو طرف مرز می‌شود.

در راستای اجرای مفاد این بیانیه دو کره روز دوشنبه بلندگو‌های مستقر در مرز را جمع‌آوری کردند.