۰ نفر

سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین از برجام دفاع کرد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 268912
سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین از برجام دفاع کرد

«امانوئل ژوفره» سفیر اتحادیه اروپا در سرزمین های اشغالی فلسطین برحمایت از برجام تاکید کرد و گفت که این توافق «ارزش حفظ کردن» را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این مقام اروپایی در گفت و گو با تارنمای صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اجرای توافق هسته ای سال 2015 ، ده گزارش منتشر کرده که همه آنها پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق را تایید می کند.

وی در ادامه دفاع از برجام افزود: این توافق مبتنی بر قوی ترین و کامل ترین نظام راستی آزمایی است که یک رژیم هسته ای تاکنون به خود دیده است.

ژوفره تاکید کرد: نمی گویم که فقط اروپا معتقد است که این توافق کار می کند. من از افراد بسیاری شنیده ام که می گویند هر چند این توافق کامل نیست اما تضمین ها و اطمینان هایی ایجاد می کند و مکانیسم آن بر اساس وحدت جامعه جهانی قرار گرفته است.

حمایت اتحادیه اروپا از برجام در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طرف های اروپایی در برجام خواسته است تا آنچه را که «نواقص» این توافقنامه خوانده است تا 22 اردیبهشت (12 می) رفع کنند. وی قرار است در آن روز نظرش را در مورد تعلیق تحریم های هسته ای اعلام کند.

ژوفره در پاسخ به این پرسش که اروپا چه واکنشی به خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته ای نشان می دهد، اظهار داشت: هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. همچنان منتظر تصمیمی در این باره هستیم. به نظرم گمانه زنی درباره اینکه رئیس جمهوری آمریکا 12 می چه تصمیمی می گیرد، اشتباه است.

با این حال، این مقام اتحادیه اروپا هشدار داد که خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های هسته ای علیه ایران توافق را تضعیف می کند.

وی افزود: برای رسیدن به این توافق سال ها مذاکرات دشوار انجام شد و فراز و فرودهایی وجود داشت. ما اینک توافقی داریم که کار می کند و کنار گذاشتن آن اشتباه است. از آنجا که این توافق کار می کند، ارزش آن را دارد که حفظش کنیم.

ژوفره با اشاره به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هست های ایران گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که این توافق کار می کند. این مساله تازه ای است که چند روز پیش مطرح شده و باید توسط کارشناسان بررسی شود اما در حال حاظر هیچ نشانه ای دال بر عدم پایبندی [ایران] وجود ندارد.

نتانیاهو دوشنبه گذشته ادعا کرد: اسرائیل بیش از 100 هزار پرونده و تقریبا 180 دیسک حاوی مدارک بدست آورده که نشان می دهد ایران توانایی های هسته ای فراتر از برجام را دارد. وی ادامه داد این اسناد را مرکز اطلاعات اسرائیل از یک ساختمان تاسیسات مخفی در تهران به دست آورده است.

این اظهارات با واکنش های جهانی گسترده ای روبرو شد و بسیاری از کشورها و نهادی بین المللی ادعاهای نتانیاهو را رد کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در واکنش به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: آژانس چنانکه در گزارش سال 2015 بیان کرده، پس از سال 2009 هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.

حتی در سرزمین های اشغالی نیز ادعاهای نتانیاهو با مخالفت های زیادی مواجه شد. «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش آتی» رژیم صهیونیستی، از اتهامات نتانیاهو علیه ایران به عنوان بخشی دیگر از روند دیرینه اشتباهات حرفه ای او یاد کرد و گفت، طرح این اتهامات به امنیت ملی اسرائیل لطمه می زند.