۰ نفر

به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار؛

تلاش بین‌المللی برای مبارزه با کار کودکان و نوجوانان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۴
کد خبر: 267625
تلاش بین‌المللی برای مبارزه با کار کودکان و نوجوانان

امسال روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار و روز جهانی مبارزه با کار کودکان (WDACL) در یک کمپین مشترک برای بهبود ایمنی و سلامت کارگران جوان و پایان دادن به کار کودکان کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، هدف این کمپین تسریع در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG) از جمله محیط امن و سالم برای همه کارگران تا سال ۲۰۳۰ میلادی و پایان دادن به تمام انواع کار کودکان تا سال ۲۰۲۵ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بیش از ۱۵ درصد از نیروی کار جهان را ۵۴۱ میلیون کارگر جوان (۱۵ تا ۲۴ ساله) تشکیل می‌دهند از جمله ۳۷ میلیون کودک (۱۵ تا ۱۷ساله) که در محیط‌های پرخطر مشغول به کارند. این کارگران جوان به میزان ۴۰ درصد بیشتر از کارگران بزرگسال بالای ۲۵ سال از آسیب‌های غیرمرگبار محیط‌های کاری رنج می‌برند.

فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ملی، فرهنگی است که بر اساس آن در تمام سطوح، محیط‌ امن و سالم کاری وجود داشته باشد و در آن دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران همگی در ایجاد یک محیط کاری امن و سالم از طریق سیستمی از حقوق، مسولیت‌ها و وظایف مشخص همکاری کرده و بالاترین اولویت آن اصل پیشگیری باشد.

بسیاری از عوامل از جمله مرحله رشد و توسعه جسمی روانی جوانان، عدم تجربه کاری و آموزشی کافی در آنها، آگاهی محدود از خطرات مربوط به کار و نداشتن قدرت دفاع کردن از حقوق خود در جوانان که باعث قبول وضعیت خطرناک و شرایط بد محیط کاری توسط آنها می‌شود، جوانان را نسبت به افراد بزرگسال نسبت به شرایط نا امن محیط کاری آسیب‌پذیرتر می سازد.

در گزارش سازمان بین المللی کار نیز در این باره آمده است: کمپین امسال ایمنی و سلامت کار اهمیت حیاتی رسیدگی به این چالش‌ها و بهبود امنیت و سلامت کارگران جوان را نه تنها برای ارتقای اشتغال جوانان بلکه برای پیوند این دست‌ تلاش‌ها به منظور مبارزه با کارهای خطرناک و انواع دیگر کار توسط کودکان کار برجسته می‌کند.