۰ نفر

آغاز نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 267560
آغاز نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه در مسکو آغاز شد.

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو درباره تحولات سوریه در مسکو دقایقی قبل آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزیر خارجه کشورمان امروز در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: پروسه آستانه به عنوان تنها روندی است که برخلاف سایر ابتکارها که در عمل به نتیجه‌ای نرسیده، توانسته درباره سوریه اقدام عملی انجام دهد.

وی افزود: در طول یک سال  و نیم گذشته در سطوح مختلف توانستیم جلسات کارشناسی، جلسات در سطح معاونان وزرا، نمایندگان ویژه کشورها و چند جلسه هم در سطح وزرای خارجه و دو جلسه نیز در سطح روسای جمهور برگزار کنیم و یک روند کاهش تنش در صحنه میدانی و از طرف دیگر یک روند سیاسی را برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی آغاز کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بعد از تحولاتی که اخیرا در  سوریه اتفاق افتاده بخصوص اقدامات نظامی آمریکا و برخی متحدان غربی آن در سوریه که  شرایط را بسیار وخیم کرده و زمینه رسیدن به راه‌حل سیاسی را با این حرکت‌های نظامی کاهش داده، لازم بود که سه وزیر خارجه کشورهایی که ضامن حرکت در روند آستانه هستند، یک بار دیگر جمع شوند و با هم تبادل نظر کنیم برای اینکه چگونه می‌شود روند آستانه و سوچی را ادامه دهیم.

وزیر خارجه افزود: در این جلسه ما نسبت به ادامه کار برای راه حل سیاسی، مخالفت با هرگونه اقدامی که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را خدشه‌دار می‌کند، تاکید خواهیم کرد.

ظریف گفت: ما در جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی حتما با هرگونه استفاده از سلاح‌‌های شیمیایی مخالفیم و در این جلسه هم هر سه وزیر تاکید خواهیم کرد بر اینکه با این سلاح شیمیایی مخالفیم، اما برای اثبات استفاده از سلاح شیمیایی باید از کارشناسان بین‌المللی بیطرف در محل استفاده شود و هیچ کشوری حق ندارد که تصمیم‌گیری و اقدام واکنشی را حق خودش بداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد:  علاوه بر جلسه سه‌جانبه، مذاکرات دوجانبه هم با ترکیه و هم سوریه داریم به عنوان دو کشوری که روابط بسیار گسترده سیاسی و اقتصادی با آنها داریم و هم درباره تحولات دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای صحبت خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره دیدار دوجانبه‌اش با لاوروف و اینکه آیا درباره برجام نیز گفت‌وگو خواهید کرد؟ بیان کرد: ما با آقای لاوروف همواره درباره مسائل برجامی صحبت می‌کنیم و امروز هم علاوه بر مباحث دوجانبه درباره ضرورت رعایت برجام و همینطور همکاری در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.

ظریف پیش از این نیز با همتایان ترکیه‌ای و روس خود به صورت دوجانبه دیدار و به رایزنی پرداخت.

وزرای خارجه سه کشور ٢٥ اسفند سال گذشته (١٣٩٦) در آستانه پایتخت قزاقستان نیز درباره موضوع سوریه گردهم آمده بودند. سه وزیر همچنین روسای جمهور خود را در نشست آنکارا در ١٥ فروردین درباره بحث سوریه همراهی کردند.

 وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه پیش از این هم به صورت سه جانبه درباره سوریه به رایزنی پرداخته بودند. ظریف، چاووش اوغلو و لاوروف 30 آذر ماه 1395 در مسکو گردهم آمدند و در 28 آبان 1396 نیز در آنتالیا با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.