۰ نفر

واردات چین از کره شمالی کاهش یافت

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 266727
واردات چین از کره شمالی کاهش یافت

گمرک چین امروز سه شنبه از کاهش واردات این کشور از کره شمالی در سه ماهه اول سال 2018 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در سه ماه گذشته فقط 70 میلیون دلار کالا از کره شمالی به چین صادر شده است که نسبت به سال قبل 87 درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش واردات چین از کره شمالی، در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر سفر رییس جمهور چین به کره شمالی در رسانه های منطقه مطرح است.

ابتدای این ماه بود که 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سفری غیر منتظره و از پیش اعلام نشده به پکن سفر کرد و با مسئولین این کشور دیدار و گفت و گو نمود.

کارشناسان می گویند کاهش واردات چین از کره شمالی، تاثیر زیادی بر کسب درآمد ارزی کره پیونگ یانگ دارد.

آمار گمرک چین حاکی است تجارت بین چین و کره شمالی در مقایسه با یک سال قبل در کل، 60 درصد کاهش داشته و در سه ماهه ژانویه تا مارس 2018 به 480 میلیون دلار رسیده است.

این امر به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اصلی کره شمالی از جمله زغال سنگ و محصولات دریایی در پی وضع قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در همین حال نشریه گلوبال تایمز وابسته به حزب کمونیست چین در مقاله خود نوشته است از آنجایی که کره شمالی متعهد به تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی خود شده است، تحریم ها باید کاهش یابند.

'لو کانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین زمینه گفت جامعه بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای باید همه گزینه ها را مد نظر بگیرد.

پس از آنکه کره شمالی سپتامبر سال 2017 میلادی یک موشک قاره پیما پرتاب کرد، شورای امنیت سازمان ملل تحت فشار آمریکا و به اتفاق آرا، یکم دی ماه سال 96، قطعنامه تحریمی بسیار شدیدی علیه این کشور تصویب کرد که صادرات نفت و سوخت به این کشور را کاهش می دهد.

بر اساس این قطعنامه، تحریم های دیگری هم علیه محصولات غذایی، ماشین آلات، تجهیزات، کشتی ها و بسیاری از تولیدات این کشور اعمال خواهد شد.

همچنین اعضای سازمان ملل بر اساس این تحریم حق ندارند ماشین آلات صنعتی، فولاد و خودرو به کره شمالی صادر کنند بسیاری از مواد دیگر هم اجازه صادرات به این کشور نخواهد داشت.

صاحب نظران همان زمان اعلام کردند با توجه به سنگین و فراگیر بودن این تحریم ها ممکن است درامد ارزی کره شمالی در طول سال بین 250 تا 750 میلیون دلار دیگر کاهش یابد.

چین اکنون شریک عمده تجاری کره شمالی محسوب می شود.