۰ نفر

دعوت چین از شرکت‌های بین‌المللی برای اعتراض به جنگ تجاری آمریکا

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۵۳
کد خبر: 262758
دعوت چین از شرکت‌های بین‌المللی برای اعتراض به جنگ تجاری آمریکا

دولت چین از شرکت‌های بین‌المللی به خصوص بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا خواست تا علیه اقدامات آمریکا در بالا بردن تعرفه و دامن زدن به جنگ تجاری اعتراض کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رسانه‌های چینی امروز از بخش‌های صنعتی و بازرگانی اقتصادی آمریکا خواستند تا علیه برنامه دولت ترامپ در اعمال تعرفه گمرکی برای واردات 100 میلیارد دلار کالا به ‌آمریکا اعتراض کند.

هفته گذشته ترامپ به سازمان نمایندگانی تجاری آمریکا دستور داد تا برای ورود 100 میلیارد دلار کالای دیگر از چین به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کند. این در حالی است که پیشتر ترامپ دستور اعمال تعرفه برای واردت 50 میلیارد دلار کالای دیگر از چین را صادر کرده بود.

آمریکا مدعی است که چین در تعامل تجاری با آمریکا سوء استفاده کرده و سیاست‌های ناعادلانه‌ای را اجرا کرده است.  اما چین این اتهامات را رد کرده است. داستان از آنجا شروع شد که دولت آمریکا در اولین اقدام برای واردات فولاد و آلومینیوم به آ‌مریکا تعرفه 25 و 10 درصدی اعمال کرد که معادل سالانه 3 میلیارد دلار واردات این محصولات از چین به آمریکا بود.

در پاسخ به این اقدام چین پس از چند روز تعرفه مشابهی را برای واردات مجموع سالانه 3 میلیارد دلار کالا از آمریکا به این کشور اعمال کرد. برای تلافی این موضوع آمریکا برای واردات 1300 قلم کالا تعرفه 25 درصدی اعمال کرد که چین نیز به سرعت با اعمال تعرفه مشابه برای واردات 128 قلم کالا از آمریکا به این کشور آن را تلافی کرد.

حالا ترامپ دستور داده است برای واردات 100 میلیارد دلار کالای دیگر از چین به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال شود. البته چین نسبت به این مساله و تاثیرات اقتصادی آن ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است تمایلی به جنگ تجاری با امریکا ندارد اما به هر قیمتی از منافع خود دفاع خواهد کرد.

یک روزنامه دولتی چینی طی گزارشی گفت: ما از جوامع تجاری بین‌المللی بخصوص بخش‌های بازرگانی و صنعتی آمریکا می‌خواهیم که بی‌درنگ و به صورت گسترده به اقدامات دولت آمریکا اعتراض کرده و از کاخ سفید بخواهند تا اشتباه خود را تصحیح کنند.

گزارشات حاکی از آن است که شرکت‌های چینی با یکدیگر متحد شده و قرار است به طور کامل از سیاست‌های دولت این کشور در برابر آمریکا دفاع کنند. چین روز گذشته هشدار دارد که به طور کامل برای مقابله با سیاست‌های آمریکا در جنگ تجاری با این کشور آماده هستند. رسانه‌های چینی این کشور را قربانی سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا در حوزه تجارت می‌دانند.

روز جمعه چین از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و عملا دو کشور در شرایطی قرار گرفتند که برای حل مشکل خود حدود 60 روز زمان خواهند داشت.