۰ نفر

امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه دارو

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۳۵
کد خبر: 262504
امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه دارو

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک ایران و ونزوئلا در حوزه دارو با حضور قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و خورخه آرئاسا مونتسرات وزیر امور خارجه ونزوئلا امضا شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این تفاهم‌نامه بر لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه صادرات دارو به ونزوئلا، تولید دارو، ثبت داروهای ایرانی در ونزوئلا و همچنین آموزش‌های تخصصی در حوزه دارو تاکید شده است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: از تجارب ارزشمند ایران می‌توانیم بهره زیادی ببریم و با کمک ایران می‌توانیم در ونزوئلا سیستمی را پیاده کنیم که کنترل فرایندهای سلامت را در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه "در این تفاهم‌نامه، زمینه‌های گسترده همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه دارو گنجانده شده است"، افزود: در حوزه فروش و تولید داروها و محصولات دارویی ایران، تولید مشترک محصولات دارویی برای ونزوئلا در ایران یا ونزوئلا، نظارت بر تولید و انتقال دانش فنی، توافقات بسیار خوبی انجام شد که امیدوارم با تشکیل کارگروه مشترک بین دو کشور، این توافقات به سرعت اجرایی شود.

بر اساس این گزارش، وزیر بهداشت کشورمان نیز در دیدار وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: توانمندی‌های ایران در حوزه دانش پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین تولید دارو، در منطقه شناخته شده و سال‌هاست که در حوزه پزشکی در رتبه نخست منطقه قرار داریم.

حسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه "در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، ایران و ونزوئلا می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند"، افزود: شرکت‌های ونزوئلایی می‌توانند از ظرفیت شرکت‌های دارویی ایرانی برای تولید دارو با نام و برند خودشان استفاده کنند و علاوه بر تامین نیازهای این کشور، از طریق صادرات نیز ثروت‌آفرین باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران در شرایطی در منطقه خاورمیانه توانسته به پیشرفت و موفقیت برسد که در این منطقه تروریست‌ها حضور دارند و طمع قدرت‌های بزرگ، چندین دهه است منطقه را آشوب‌زده کرده است. بیش از 35 سال است که تحریم هستیم اما توانسته‌ایم به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه "ایران می‌تواند در حوزه کنترل بیماری مالاریا و سرخک به ونزوئلا کمک‌های موثری کند"، گفت: نمایشگاه توانمندی‌های ایران در حوزه سلامت و دارو می‌تواند با کمک سفرای دو کشور در تهران یا کاراکاس برگزار شود.

هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه "در قرن 21 چیزی به نام تحریم وجود ندارد و این سلاح، دهه‌های زیادی است که قدیمی شده است"، در ادامه تصریح کرد: تاب‌آوری و مقاومت ملت‌ها در مقابل جنگ روانی و اقتصادی قدرت‌های شرور دنیا، مهم است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند در حوزه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، به ونزوئلا کمک کند.