۰ نفر

مذاکرات محرمانه کره شمالی و آمریکا آغاز شده است

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 262466
مذاکرات محرمانه کره شمالی و آمریکا آغاز شده است

چند مقام آمریکایی گفته‌اند که نمایندگان دولت آمریکا و کره شمالی در حال مذاکره برای مهیا کردن زمینه دیدار ترامپ و کیم جونگ اون هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، چند مقام دولتی آمریکایی در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری سی. ان. ان.، از در جریان بودن گفت‌وگوهای محرمانه میان مقامات آمریکا و کره شمالی برای آماده کردن زمینه دیدار رهبران دو طرف خبر دادند.

اواسط اسفند بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دعوت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای دیدار دوجانبه را قبول کرد؛ گفته می‌شود که طرف کره‌ای، پیش‌شرط آمریکا برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را پذیرفته است.

مقامات کره جنوبی که انتقال‌دهنده پیام میان پیونگ یانگ و کره شمالی بودند، همان روزها گفتند که ترامپ تا دو ماه دیگر با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند؛ از آن زمان، گمانه‌زنی‌های زیادی  در خصوص محل این دیدار در رسانه‌ها دیده شده ولی این اولین بار است که از مذاکره مستقیم فرستادگان آمریکا و پیونگ‌یانگ برای آماده‌سازی نشست سران دو کشور، خبر می‌رسد.

آنطور که مقامات آمریکایی به سی. ان. ان. گفته‌اند، «مایک پامپئو» رئیس فعلی سیا و گزینه ترامپ برای وزارت خارجه، تیمی از افسران اطلاعاتی را برای مذاکرات محرمانه با کره‌ای‌ها راهی یک کشور ثالث کرده تا شرایط لازم از جمله تعیین محل دیدار تابستانی دو رهبر معین شود.

کره شمالی هنوز هیچ واکنش علنی به پیشنهاد ترامپ نشان نداده ولی منابع سی. ان. ان. گفته‌اند که رهبر جوان کره شمالی، برای این مذاکره آماده است و حتی آماده است که بحث خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را در این نشست، مطرح کند.

در این خبر آمده که مذاکره‌کنندگان کره‌ای به طرف آمریکایی فشار می‌آورند که پیونگ یانگ را به عنوان محل دیدار ترامپ و کیم جونگ اون قبول کنند. هنوز معلوم نیست که آیا آمریکایی‌ها با این درخواست موافقند ولی اخباری که از میز مذاکرات محرمانه به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که شهر «اولان باتور» پایتخت قزاقستان هم بعنوان یکی از گزینه‌های میزبانی مذاکرات سران دو کشور مطرح بوده است.

منابع آمریکایی گفته‌اند که پیش از دیدار ترامپ و کیم جونگ اون و پس از نهایی شدن محل ملاقات طرفین، رئیس سیا و رئیس اداره عمومی جمع‌آوری اطلاعات کره شمالی با هم دیدار می‌کنند تا دستور کار نشست سران دو کشور را به صورت تفصیلی‌تر مورد بحث و بررسی قرار دهند.