۰ نفر

ابراز تأسف هیلی از تسلط اسد بر غوطه شرقی

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 260534
ابراز تأسف هیلی از تسلط اسد بر غوطه شرقی

نماینده آمریکا در سازمان ملل با متهم کردن شورای امنیت به «مسئولیت نشناسی»، گفت این شورا باید از اینکه نتوانسته از تسلط ارتش سوریه بر غوطه شرقی ممانعت کند، شرمسار باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه از اینکه ارتش سوریه توانسته بخش اعظم غوطه شرقی را از تروریست‌ها بازپس بگیرد، ابراز تأسف کرد.

هیلی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع سوریه صحبت می‌کرد، با متهم کردن دولت سوریه به نقض آتش‌بس، گفت: «اکنون در پایان به اصطلاح آتش‌بس 30 روزه، غوطه شرقی تقریبا به طور کامل سقوط کرده است.»

او سپس در اظهاراتی که با خنده نماینده روسیه مواجه شد، گفت در جریان مذاکره برای دستیابی به توافق آتش‌بس، مسکو مدام برای «هماهنگ کردن محتوای مذاکرات و یا گرفتن دستور از دمشق درباره محتوای مذاکرات» با دولت سوریه در تماس بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مواضع روسیه در قبال توافق آتش‌بس را «گستاخانه» توصیف کرد و گفت مسکو و دمشق از مبارزه با «آنچه تروریست‌ها می‌خوانند، به عنوان توجیهی برای ادامه حملاتشان استفاده می‌کنند.»

بر اساس توافق آتش‌بس که یک ماه پیش در شورای امنیت به دست آمد و در قالب یک قطعنامه اعلام شد، قرار بود گروه‌های وابسته به القاعده و داعش از آتش‌بس مستثنی باشند. بر اساس اطلاعاتی که در منابع غربی هم تایید شده، عمده گروه‌های فعال در غوطه شرقی از گروه‌های وابسته به القاعده و جبهه النصره بوده‌اند. این گروه‌ها که شامل آتش‌بس نبوده‌اند، در یک ماه گذشته بارها دمشق را هدف حمله راکتی قرار داده‌اند.

با این وجود، هیلی گفت «معارضین» بارها آمادگی خود برای اجرای آتش‌بس را اعلام کرده بودند، اما روسیه و دولت سوریه این آتش‌بس را اجرایی نکردند.

او سپس شورای امنیت را به دلیل عدم صدور بیانیه و قطعنامه علیه دولت سوریه، روسیه و ایران به «بی‌مسئولیتی» متهم کرد و گفت روسیه از اقدام این شورا علیه دمشق جلوگیری می‌کند.

وی افزود: «اکنون بیش از 80% از غوطه تحت کنترل [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] و متحدانش درآمده است. فریبکاری، ریاکاری و خشونت آن‌ها شانس آتش‌بس در غوطه شرقی را از میان برد. همه ما باید از این بابت شرمسار باشیم.»

شهر غوطه در حومه پایتخت سوریه واقع شده و با پاکسازی این شهر از حضور تروریست‌ها، امنیت دمشق بیش از پیش افزایش می‌یابد. تا پیش از آزادی این شهر، دمشق روزانه شاهد حملات خمپاره‌ای از سوی تروریست‌های حاضر در غوطه شرقی بود.