۰ نفر

قیمت کالاهای راهبردی بر سر دو راهی ترامپ و چین

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۳۲
کد خبر: 259748
قیمت کالاهای راهبردی بر سر دو راهی ترامپ و چین

به نظر می رسد قیمت کالاهای راهبردی در بازارهای بین المللی بر سر دوراهی سختی قرار گرفته است.

به گزارش رویترز ، منازعه و جنگ بین نیروهای ساختاری و نگرانی ها و احساسات برای بسیاری از کالاها به وضعیت تعیین کننده ای تبدیل شده و قیمت کالاها از یک سو به شدت تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی چین و از سوی دیگر تحت تاثیر نگرانی های مربوط به سیاست ها و اقدامات ترامپ قرار  دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سایت طلا، قیمت جهانی سنگ آهن، مس و فولاد عملکرد بسیار خوبی پس از انتشار آمارهای اقتصادی چین از جمله سرمایه گذاری بخش مسکن و تولیدات صنعتی از خود نشان داده اند.

سرمایه گذاری در بخش مسکن چین  در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.9 درصد افزایش یافته و سریعترین نرخ رشد را از سال 2015 تجربه کرده است.

تولیدات صنعتی چین نیز طی دو ماه های ژانویه و فوریه 7.2 درصد نسبت به مدت مشابه 2017 رشد داشته است. با توجه به اینکه بخش های ساختمان و صنعت از جمله مهمترین مصرف کنندگان کالاهایی مثل مس و فولاد هستند، افزایش قیمت این کالاها چندان تعجب برانگیز نبوده است . این در شرایطی است که به نظر می رسد اوضاع اقتصادی چین همچنان رو به بهبود خواهد بود و احتمالا واردات کومودیتی های مختلف از سوی چین طی ماه های آینده نیز افزایش خواهد یافت.

آمارهای رسمی نیز نشان می دهد واردات سنگ آهن چین در ماه های ژانویه و فوریه امسال نسبت به سال قبل 5.4 درصد ، واردات نفت خام 10.8 درصد واردات مس 9.8 درصد و واردات زغال سنگ نیز 14.4 درصد رشد داشته است.ولی علی رغم افزابش تقاضای چین، قیمت کالاها از ابتدای سال 2018 تاکنونئ نسبت به پایان 2017 با کاهش همراه بوده است به طوری که قیمت سنگ آهن نسبت به اواخر 2017 با کاهش 1.3 درصدی، قیمت مس با افت 3.6 درصدی و قیمت نفت خام برنت نیز با افت 3 درصدی روبرو شده است.

فعالان بازار تمرکز زیادی بر روی تشدید ریسک های سیاسی داشته اند به خصوص اقدامات و سیاست های جنجالی ترامپ رئیس جمهور آمریکا.

اعمال تعرفه های 25 و 10 درصدی علیه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به آمارهای اقتصادی چین بر بازارهای بین المللی داشته است.

ترامپ اول مارس این تصمیم جنجالی را اعلام کرد و قیمت سنگ آهن طی روزهای 2 تا 12 مارس بیش از 11 درصد کاهش یافت و پس از اعلام آمارهای اقتصادی چین تاحدی قیمت ها با افزایش روبرو شد.

صادرات فولاد چین به آمریکا تنها 0.1 درصد کل تولید این کشور را تشکیل می دهد، بنابر این تعرفه های آمریکا تاثیر ناچیزی بر تقاضای سنگ اهن چین خواهد داشت.

البته قیمت سنگ اهن به دلیل آن کاهش پیدا نکرده است که تعرفه های ترامپ تاثیر فوری بر تقاضا دارد بلکه بیشتر به خاطر آن بوده است که نگرانی های زیادی نسبت به وقوع جنگ تجاری و خطر رکود اقتصادی جهان به وجود آمده است.

تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای برکناری رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و معرفی مایک پمپئو مدیر سازمان سیا به جای وی نیز نگرانی های زیادی را در عرصه بین المللی وجود آورده است. به نظر می رسد پمپئو دیدگاه های بسیار نزدیکی با ترامپ در خصوص مسائل بین المللی به خصوص برنامه هسته ای ایران روسیه و کره شمالی دارد.

این مساله احتمال لغو توافق هسته ای از سوی واشنگتن را افزایش می دهد  و می توان موجب اعمال محدودیت های مجدد علیه صادرات نفت ایران شود.