۰ نفر

عیار مقبولیت پوتین

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸
کد خبر: 259484
عیار مقبولیت پوتین

روس‌ها روز گذشته به پای صندوق‌های رای رفتند تا برای هفتمین دور از زمان فروپاشی شوروی، رییس‌جمهور خود را انتخاب کنند.

به دلیل وسعت سرزمینی که روسیه دارد مدت زمان انتخابات در مجموع ٢٢ ساعت به طول می‌انجامد، زیرا در این کشور ١١ منطقه زمانی مختلف وجود دارد و اولین صندوق در منطقه دور افتاده کامچاتکا در غرب کالینگراد باز شد. این صندوق در ساعت ٨ صبح یکشنبه به وقت محلی و ساعت ٨ شب‌شنبه به وقت گرینویچ گشوده شد. یک ساعت پس از آن ایستگاه‌های رای‌گیری یک به یک باز شدند و با فاصله ٩ ساعت از گشوده شدن اولین صندوق، حوزه انتخاباتی در مسکو پایتخت روسیه کار خود را آغاز و تا ساعت هشت شب به وقت محلی ادامه پیدا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در این انتخابات ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری فعلی روسیه به عنوان یک فرد مستقل وارد این انتخابات شده است. پاول گرودینین نامزدی حزب کمونیست، گئورگی یاولینسکی نامزدی لیبرال، ولادیمیر ژرینوفسکی نامزدی حزب لیبرال دموکرات، سرگئی بابورین نامزدی حزب اتحاد ملت از جمله اصلی‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه محسوب می‌شوند. طبق گزارش راشا تودی رای‌دهندگان در دشوار‌ترین مناطق حتی در فضا نیز رای دادند. بیش از ١٧٠ هزار روس در مناطق دور افتاده شرق دور از جمله سیبری و قفقاز شمالی حضور دارند که رای دادند. برای افراد حاضر در قطب هفت ایستگاه قطار برای رای‌گیری در نظر گرفته شده بود.

برای کسانی که در دریا حضور داشتند در ٢١٨ کشتی از جمله قایق‌های ماهیگیری و کشتی‌های حمل‌و نقل و کشتی‌های اکتشافی این ایستگاه‌ها در نظر گرفته شد. یک فضانورد روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در انتخابات شرکت کرد و در یک تماس ویدیویی با کمیسیون مرکزی انتخابات رای خود را اعلام کرد. گفته می‌شود که بیش از ٨هزار کارمند مرکز فضایی قزاقستان نیز رای دادند. طبق برآوردها نتایج اولیه انتخابات ساعت ٩ شب به وقت مسکو اعلام خواهد شد که تا زمان تنظیم این گزارش هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

به‌طور کلی ٩٧هزار ایستگاه رای‌گیری که ٤٠٠ ایستگاه در خارج از کشور است میزبانی انتخابات را بر عهده داشت. بیش از ١٠٨ میلیون شهروند روسیه و دو میلیون نفر از اتباع روس در خارج از کشور در این انتخابات واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. البته به نظر می‌رسد که رای‌گیری برای اتباع روسی در خاک اوکراین صورت نمی‌گیرد. همچنین کمیسیون انتخابات روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که برای ساعت‌ها سیستم‌های این مرکز تحت حملات سایبری قرار گرفت و برخی از این سیستم‌ها را با اختلال مواجه کرد. نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه اعلام خواهد شد و تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند به عنوان رییس‌جمهور روسیه برای شش سال آینده باشد.

چالش رای‌گیری در اوکراین

گزارش‌ها حاکی از آن است که اوکراین اجازه رای‌گیری اتباع روس در این کشور را صادر نکرده است. طبق آمارها ٧٢هزار شهروند روسیه در خاک اوکران حضور دارند که نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. مسکو این موضوع را دخالت در امور داخلی خود دانسته و محکوم کرده است. دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که پلیس و گارد ملی از شهروندان روسیه که در این کشور زندگی می‌کنند برای رای‌گیری جلوگیری می‌کند. وی تاکید کرد که تنها کسانی که پاسپورت دیپلماتیک دارند می‌توانند در ساختمان‌های مجاز رای خود را به صندوق بیندازند.

اوکراین به دلیل اختلافات با روسیه بر سر جدایی کریمه از این کشور انتخابات روسیه را در منطقه کریمه و خاک خود به رسمیت نمی‌شناسد و کریمه را منطقه اشغال شده می‌داند. وزارت امورخارجه روسیه تصمیم اوکراین را محکوم کرده و گفته است که این نوع اقدامات دخالت مستقیم در مسائل داخلی روسیه است و اینچنین اقدامات در پایین‌ترین سطح تاریخ روابط دو کشور نیز صورت نگرفته است. به گفته کمیسیون انتخابات روسیه ٧٢هزار شهروند روسی در اوکراین واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که به غیر از افرادی که ماموریت دیپلماتیک دارند از این انتخابات محروم شدند.

برنده مشخص انتخابات

هرچند دیگر روسیه از دوران شوروی سابق که مردم باید به یک نفر رای می‌دادند و او با ٩٩ درصد آرا رییس‌جمهور شوروی می‌شد سال‌ها گذشته است اما اکنون نیز هرچند گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارند اما نتیجه آن تا حد زیادی پیش از اعلام رسمی نتایج مشخص است. نباید فراموش کرد که پوتین محبوب است و او نامزد از پیش برنده این انتخابات محسوب می‌شود. اما هرچند نتیجه تا حد زیادی مشخص است و به احتمال زیاد طبق نظرسنجی‌هایی که پیش از برگزاری انتخابات منتشر شد ولادیمیر پوتین می‌تواند با بیش از ٧٠ درصد آرا پیروز انتخابات شود تنها نقطه‌ای که می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف جایگاه پوتین باشد میزان رای‌دهندگان است که تا زمان انتشار نهایی میزان مشارکت نمی‌توان در این خصوص نظر ویژه‌ای داد. اما به نوشته نیویورک تایمز این نه نتیجه نهایی بلکه میزان مشارکت مردمی در انتخابات است که می‌تواند عیار قدرت پوتین را مشخص کند. ولادیمیر پوتین کمپین‌های شاد و متفاوتی را به اجرا درآورد و خود شخصا در مناطق مختلف روسیه حضور پیدا کرد تا مردم را به پای صندوق‌های رای بکشاند. به گزارش نیویورک‌تایمز تعداد زیادی از رای‌دهندگانی که در پای صندوق‌های رای حضور داشتند پوتین را یک سیاستمدار و یک مرد جذاب می‌دانند.

ولادیمیر پوتین ٦٥ ساله از زمانی که در سال ٢٠٠٠ که برای اولین‌بار به عنوان رییس‌جمهور معرفی شد تبدیل به قدرتمند‌ترین مرد روسیه بوده است و تنها یک دور به عنوان نخست وزیر فعالیت کرد و مدودف به عنوان رییس‌جمهور بود اما اداره اصلی کشور بر عهده پوتین بود و محدودیت زمانی را به شکلی دیگر دور زد. انتخاب مجدد پوتین او را برای ٦ سال دیگر در مسند قدرت قرار می‌دهد.

او اکنون می‌تواند در سطح استالین به عنوان طولانی‌ترین رهبر قرار گیرد. اما طبق قانون اساسی او پس از این دوره نمی‌تواند در مسند ریاست‌جمهوری قرار گیرد. بسیاری معتقدند در دور جدید می‌توان انتظار یک چالش برای جانشینی پوتین باشد و در بین شرکت‌کنندگان کنونی در انتخابات برخی در حال ارزیابی شرایط برای جایگزینی پوتین هستند. حالا می‌توان انتظار داشت ولادیمیر پوتین برای ٦ سال دیگر رییس‌جمهور روسیه باشد و به گفته خود او برنامه جدیدی برای آینده دارد و باید نشست و دید ولادیمیر پوتین چه سورپرایزی برای آینده خواهد داشت.