۰ نفر

طعم تحریم با برجام!

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۳۰
کد خبر: 259216
طعم تحریم با برجام!

دوباره داستان تحریم و بازی با این تاکتیک قدیمی شروع شده است؛این بار اما تحریم های احتمالی نه از روی برنامه و سیاستی خاص بلکه برای راضی نگه‌داشتن رییس جمهور آمریکا، تدارک دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، معلوم نیست که اروپایی ها با چه منطق و رویکردی چنین تصمیمی گرفته اند اما هر چه هست، این برنامه تمام هم افزایی ها و همکاری‌های جهانی را تحت شعاع قرار خواهد داد و فضای بدبینی را گسترش خواهد داد.

داستان نویسی برای سیاست جدیدی که اتخاذ شده، از این قرار است که برای جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام، بروکسل یک بسته تحریمی علیه برنامه موشکی کشورمان «جفت‌و‌جور» کرده تا با راضی نگه‌داشتن دونالد ترامپ، مانع از فروپاشی برجام شوند. موضوعی که در واقع نقض صریح و روشن برجام محسوب می‌شود چرا که تحریم های جدید مربوط به توافق هسته‌ای است.

مثلث اقدام

سناریوی مربوطه برای حرکت ماشین تحریم‌ها را بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش می برند. دو کشور نخست، جزو اعضای دایم باشگاه شورای امنیت هستند اما آلمان به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی- سیاسی اروپا، لندن و پاریس را همراهی خواهد کرد.

رویترز گزارش داده که روشن است زمینه‌ این ابتکار تازه علیه برنامه‌ی موشکی ایران، به نجات توافق اتمی با ایران بازمی‌گردد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، آن را زیر سوال برده است.

ترامپ در اواسط ماه ژانویه از کشورهای اروپایی امضا‌کننده‌ برجام خواسته بود که خطاهایی را که او در این توافقنامه یافته است، برطرف کنند؛ در غیر این صورت او تحریم‌هایی را که علیه ایران به حالت تعلیق درآمده‌اند، دوباره برقرار خواهد کرد.ناظران بین‌المللی هم اعلام کرده اند اکنون با طرح تحریم‌های تازه‌ ‌اتحادیه‌ اروپا علیه برنامه موشکی ایران، این اتحادیه می‌تواند به ترامپ نشان دهد که راه‌های دیگری هم به جای خروج از برجام وجود دارد.

واکنش معاون سیاسی ظریف

از سوی دیگر، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: در دیدار دوجانبه با طرف آمریکایی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام ، موضوع نقض برجام توسط آمریکا و زندانیان ایرانی را گوشزد کردیم و گفتیم که انتظار ما آزادی و رعایت نیازهای اولیه انسانی آن‌هاست.وی خاطر نشان کرد: ضرب الاجلی که دولت آمریکا برای متحدان اروپایی خودش تعیین کرده است یک وضعیت جدید و ابهاماتی را ایجاد کرده است و از این رو سوال اصلی این جلسه این بود که چگونه می‌توان آینده برجام را تصور کرد.

عراقچی افزود: «همه اعضا در این جلسه بر حمایت خود از برجام و تمایل خود از ادامه اجرای کامل و دقیق برجام تاکید کردند و حتی هیات آمریکایی نیز تایید کرد که در حال حاضر به تعهدات خود پایبند است و تا زمانی که مشورت هایی که دارند و تصمیماتی که می خواهند بگیرند به سرانجام برسد، برجام را اجرا خواهندکرد».

جک استراو: آمریکا پشیمان می‌شود

همزمان با مخالفت های جهانی با خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای برجام، جک استراو، وزیر خارجه بریتانیا که روزگاری نه چندان دور، پشت میز مذاکرات هسته ای با ایران می نشست، به شدت از ایالات متحده انتقاد کرده است. وزیر امور خارجه پیشین انگلیس با یادآوری اهمیت برجام در جهت رفع نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که آمریکا در صورت خروج از توافق هسته ای ایران (برجام) پشیمان خواهد شد.

استراو افزود: رییس‌جمهوری آمریکا عنوان می‌کند که خواهان کسب اطمینان درباره انگیزه‌های هسته‌ای ایران است و برجام دقیقا همین کار را می‌کند.

محور تحریم های جدید

مطابق آنچه رسانه ها گزارش داده اند، در متن پیشنهادی دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا از تحریم شخصیت‌ها و گروه‌هایی سخن گفته شده است که در برنامه‌ موشکی ایران یا در جنگ سوریه نقش بازی می‌کنند؛ برای نمونه فرماندهان نظامی و نیروهای شبه‌نظامی.

موضع آمریکا چیست؟

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دیپلمات‌های اروپا و آمریکا در وین درباره‌ آینده‌ توافق اتمی با ایران در حال گفت‌وگو هستند. برایان هوکt نماینده آمریکا در این مذاکرات از گفت‌وگوهایی بسیار خوب برای توافقات تکمیلی سخن گفته است. به گفته‌ او قرار است اختلاف‌نظرهای موجود در گفت‌وگوهای بعدی رفع شوند.