۰ نفر

تیلرسون: ترامپ با رهبر کره شمالی «گفت‌وگو» می‌کند نه «مذاکره»

۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۰۳
کد خبر: 257233
تیلرسون: ترامپ با رهبر کره شمالی «گفت‌وگو» می‌کند نه «مذاکره»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با متفاوت خواندن «گفت‌وگو» و «مذاکره» گفت که دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در حد «گفت‌وگو» خواهد بود و نه «مذاکره».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، رکس تیلرسون، در پی اعلام موافقت دونالد ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی، خبرنگاران از رکس تیلرسون که به جیبوتی سفر کرده‌، پرسیدند که چه تغییری سبب اتخاذ این تصمیم از سوی رئیس جمهور آمریکا شده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت دونالد ترامپ «برای مدتی» آماده گفت‌وگو و دیدار با کیم جونگ اون بود اما روز پنجشنبه تصمیم گرفت که «زمان مناسب» فرا رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «از نظر رئیس جمهور اکنون این زمان فرا رسیده است.»

رکس تیلرسون در عین حال درباره فرق «گفت‌وگو» و «مذاکره» توضیح بیشتری نداد.

روز پنجشنبه ۱۷ اسفند چونگ ایوی یانگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی، خود مستقیما پیام رهبر کره شمالی را به دونالد ترامپ رساند. پس از دیدار با دونالد ترامپ او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کیم جونگ اون برای ملاقات را پذیرفته است.

در این زمینه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که پس از دیدار هیئت کره جنوبی از کره شمالی و سفر این هیئت به واشینگن برای کاخ سفید مشخص شد که تغییری در موضع پیونگ‌یانگ به‌وجود آمده است که به موافقت دونالد ترامپ برای دیدار با کیم جون اونگ منجر شد.

رکس تیلرسون گفت: «ژست او (رهبر کره شمالی) بود که به نحو چشمگیری تغییر کرد. صادقانه بگویم که این تغییر برای ما هم کمی غافلگیرکننده بود.»

در حالی که دونالد ترامپ در برهه‌ای از «آتش و خشم» در برابر کره شمالی سخن می‌گفت، رکس تیلرسون به موازات برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک ابراز خوشبینی‌ می‌کرد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد در ماه‌های اخیر واشینگتن سیگنا‌ل‌های غیرهمگون به کره شمالی فرستاده است.

در عین حال به گفته رکس تیلرسون، پاسخ مثبت دونالد ترامپ به دعوت رهبر کره شمالی، «تصمیمی از سوی خود رئیس جمهور» بوده است.

او افزود: «این چیزی بود که [رئیس جمهور] برای مدتی در سر داشت.»

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «اکنون به گمان من مسئله توافق بر سر زمان و مکان نخستین دیدار بین‌ آن دو است که چند هفته طول می‌کشد تا همه آنها را انجام دهیم.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم که به اتپویی سفر کرده، اظهار داشت دیدار احتمالی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی باید به از سرگیری مذاکرات برای حل مناقشه در شبه‌جزیره کره بیانجامد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «این دیدار فقط نباید به گفت‌وگو ختم شود بلکه باید زمینه‌ساز ازسرگیری فرآیند مذاکرات فراگیر سیاسی با هدف حل مسئله هسته‌ای شبه‌جزیره کره باشد».

به گفته آقای لاوروف این گفت‌وگوها باید در چارچوب اصول که در گروه شش و در شورای امنیت به‌تصویب رسیده بنا شود.

کنگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی هم از همکاری نزدیک سئول با دولت آمریکا برای برنامه‌ریزی «دیداری مفید و با نتیجه‌ای مطلوب» میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون خبر داده است.