۰ نفر

۱۰میلیارد یورو از حساب‌های بلوکه شده قذافی در بلژیک غیب شد!

۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۴۶
کد خبر: 257213
۱۰میلیارد یورو از حساب‌های بلوکه شده قذافی در بلژیک غیب شد!

۱۰میلیارد یورو از پول‌های دولت لیبی که به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه حلقه نزدیکان دیکتاتور سابق این کشور بلوکه شده بود، به شکل مرموزی از یک بانک در بلژیک در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ناپدید شده است.

به گزارش راشاتودی، چهار حساب در بانک "یوروکلیر" بلژیک متعلق به اداره سرمایه گذاری لیبی و کمپانی زیرمجموعه آن به نام سرمایه گذاری خارجی لیبی در بحرین و لوگزامبورگ با 16.1 میلیارد یورو در نوامبر 2013 بلوکه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، براساس تحقیق صورت گرفته توسط هفته نامه "لو ویف" مشخص شد،  زمانیکه مقام‌ها تلاش کردند تا این مبلغ را در 2016 پس بگیرند، متوجه شدند که تنها پنج میلیارد یورو از آن در حساب‌های مانده است.

دنیس گومن،‌ سخنگوی دفتر دادستانی بروکسل به این هفته نامه بلژیکی گفت: مبلغ باقی مانده در این چهار حساب مفتوحه در یوروکلیر کمتر از پنج میلیارد یورو است. این مبلغ هم هدف مصادره قرار دارد اما از آنجا که این بانک از ارائه حساب‌های بانکی امتناع کرده، دادستانی مجبور شده تا این موسسه مالی را به انجام اقدامات منفعلانه تهدید کند مگر آنکه این بانک مابقی پول را در بازه ای مشخص آزاد کند.

مقام‌های قضایی بلژیک مکررا اعلام کردند که این ناپدید شدن در پاییز 2017 رخ داده؛ زمانیکه میشل کلیس، بازرس که مسئول تحقیقات بر روی پولشویی حلقه نزدیکان معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بود، درخواست مصادره پول‌های بلوکه شده وی را صادر کرد. این مبالغ از مارس 2011 و براساس قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل بلوکه شده بود.

فلورانس آنجلیگی، از دفتر خزانه‌داری دولتی بلژیک گفت، دولت بلژیک هرگز اجازه لغو بلوکه این اموال را نداده است.

به نوشته هفته نامه مذکور، شواهدی مبنی بر این مساله وجود دارد که بلژیک از قطعنامه‌های شورای امنیتی درباره بلوکه کردن حساب‌های لیبی در بانک‌های محلی تبعیت نکرده است. پیش از قیام 2011 مردم لیبی علیه قذافی، این کشور آفریقایی صادر کننده اصلی نفت به شمار می‌رفت. دولت این کشور برای ساماندهی بهتر درآمدهای نفتی، در سال 2006 اداره سرمایه گذاری لیبی را برای سرمایه گذاری ثروت نفت در خارج از کشور تاسیس کرد.

اما با مداخله ناتو در 2011، سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه دارایی‌های دولت لیبی اعمال کرده و براساس آن 67 میلیارد یورو از این اداره سرمایه گذاری در آمریکای شمالی و اروپا مصادره شد. در اتحادیه اروپا، دولت‌های ملی تنها حساب‌های اصلی را بلوکه کردند درحالیکه سود پول‌ها و سود سهام‌ها پس از 2011 به صورت دارایی‌های جاری باقی ماندند.

تحقیقات ماه گذشته میلادی توسط هفته نامه پولیتیکو مشخص کرد که پرداخت منظم سود سهام، اوراق قرضه و سود حساب‌ها از 16 میلیارد یورو حساب‌های مالی مرتبط با قذافی در بلژیک صورت می‌گیرد و نشان دهنده یک مفر در تحریم‌ها علیه این دولت است.

پولیتیکو در تحقیقاتش با نقل مطالبی از مدیران اجرایی سابق اداره سرمایه گذاری لیبی پس از 2011 آورد: سودها از دارایی‌های قذافی در سراسر دنیا به صورت مکرر پرداخت می‌شود.

بانک یوروکلیر نیز تایید کرد که به صورت ماهانه سود سهام را از چهار حساب بلوکه شده، پرداخت می‌کند.

براساس ایمیل تبادلی میان یکی از کارمندان این بانک و وزارت اقتصاد بلژیک، این سود یک بار در ماه به حسابی اچ.اس.بی.سی در لوگزامبورگ متعلق به اداره سرمایه گذاری لیبی و چند حساب دیگر این اداره در "بنگاه بانکداری عربی" بانکی در بحرین که سهامدار اصلی آن بانک مرکزی لیبی است، واریز شده است.

درحالیکه وزارت اقتصاد بلژیک تاکید می‌کند که پرداخت این سودها قانونی بوده، تحقیقات هفته نامه لو ویف که روز پنجشنبه منتشر شد، کاملا مطمئن است که مقام‌ها باید به چندین سوال جدی که اصلی‌ترین آن "10 میلیارد یورو کجاست؟" پاسخ دهند.

این در حالیست که دولت بلژیک خبرهای منتشر شده درباره ناپدید شدن حساب‌های بانکی قذافی و خانواده‌اش در بانک یوروکلیر در این کشور را تکذیب کرده و آنها را بی اساس خواند.