۰ نفر

ظریف در مصاحبه با اسپوتنیک؛

آمریکا با خروج و یا نقض برجام خود را منزوی می‌کند

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۱۳
کد خبر: 253790
آمریکا با خروج و یا نقض برجام خود را منزوی می‌کند

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه روسی به آمریکا در مورد نقض و یا خروج از برجام هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک در پاسخ به پرسشی با این مضمون«شما چندی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردید و اعلام نمودید در صورت نقض برجام، ایران پاسخ مناسبی خواهد داد. اکنون اوضاع پیرامون برجام چگونه است؟ شرکت کنندگان اروپایی «گروه شش» چه نظری در این خصوص ابراز کردند؟ آیا آنها از تمایل آمریکا جهت پاره کردن برجام حمایت خواهند کرد؟» گفت:

آنچه که به نظر می رسد، کل جامعه بین المللی، همچنین بخشی از آمریکایی ها به استثنای دولت آقای ترامپ و اسرائیل و دو یا سه کشور منطقه اتفاق نظر دارند بر اینکه برجام یک توافق بین المللی است و قرارداد دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست. توافق های بین المللی نمی توانند توسط یکی از طرفها مورد تغییر قرار بگیرند. اگر این روش در جامعه بین المللی به عنوان کار قبول شده اتفاق بیفتد در این صورت هیچ توافقی منعقد نخواهد شد. کشورها اگر به یک توافق مخصوصا با آمریکا وارد شدند، به محض این که دولت آمریکا عوض شود، آنها تصور می کنند که باید آن توافق را مجددا مذاکره کرده و تغییر بدهند. لذا آن چه که در جامعه بین المللی اتفاق می افتد خیلی فراتر از برجام است و در واقع مربوط به نظم بین المللی می شود. در نظم بین المللی اگر یک کشور هرچند قدرتمند باشد و بتواند توافق های قبلی را زیر پا بگذارد، آن وقت هیچ توافقی شکل نمی گیرد. الآن با توجه به نیازی که جامعه بین المللی برای حل و فصل مشکلات دارد، یک منفعت عمومی در جامعه بین المللی شکل گرفته است که با این روش آمریکا همراهی نکند و حتی مخالفت بکند. لذا آنچه که مسلم است اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج بشود در دنیا منزوی خواهد شد. ما این را به عنوان اصل مسلم می دانیم اما این که چه میزانی مقاومت عملی از سوی اروپایی ها شکل بگیرد باید ببینیم. اروپایی ها در گفت و گوها با ما تاکید می کنند که آنها اقدامات لازم را انجام خواهند داد. اروپایی ها حتی در صحبت های علنی می گویند که آنها اولا با مذاکره مجدد در مورد برجام موافق نیستند و ثانیا از منافع خودشان و برجام حمایت خواهند کرد. اما اینکه چه کاری می توانند انجام دهند و چه قدر اراده سیاسی وجود دارد، باید ببینیم.

اسپوتنیک: ایران به نوبه خود اعلام کرد که در صورت نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا سناریوی خود را پیاده خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا باید نگران چه چیزی باشد؟ ایران برای کدام «ضدحمله» آماده است و چه اقدامی در این صورت انجام خواهد کرد؟

ما خیلی دوست نداریم کسی را بترسانیم. ما دوست داریم که همه عاقلانه فکر بکنند و با دقت تصمیم بگیریند. آمریکا هیچ وقت پایبند برجام نبوده است. اما در این زمینه می توانیم با صراحت بگوییم که اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند و اگر بخواهد رسما خارج شود و موضوعاتی اصلی برجام را نقض کند، یعنی قوانینی که قبلا رئیس جمهور آمریکا برای مدت سه ماهه یا چهار ماهه لغو می کرد، در این صورت ایران انتخاب های بسیار متعددی را دارد. فکر نمی کندم هیچ کدام از این انتخابها برای آمریکایی ها خوشایند باشد. اما این که چه قدر از این انتخاب ها بترسند، دیگر بستگی به عقل و درایت آنها دارد، انسان برای ترسیدن عقل دارد.

اسپوتنیک: مدتی قبل، فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش ایالات متحده مناقصه طراحی نرم افزاری را در سایت خود منتشر کرد که قادر باشد به عمق احساسات پیام های منتشره در شبکه های اجتماعی روسیه، ایران و کره شمالی پی ببرد و پاسخ های آن لحن پیام های اصلی را حفظ کند. فرض می شود که ارتش آمریکا قصد دارد از « بوت» ها برای نظارت بر پیام ها در شبکه های اجتماعی جهان و تأثیرگذاری بر کاربران استفاده کند. نظر شما به عنوان کاربر فعال « توئیتر» و « اینستاگرام» در این خصوص چیست؟ آیا آمریکا قادر خواهد بود بر کاربران ایرانی تأثیر بگذارد؟

آمریکا همواره تلاش کرد که از پیشرفت تکنولوژی برای سیاست مخرب خود استفاده کند و این اتفاق جدیدی نیست. آنچه لازم است و همه باید بر ضرورت استفاده بهینه از فضای مجازی توجه داشته باشند. فضای مجازی یک فرصت برای همه افراد در جهان ایجاد کرد تا هیچ مونوپولی خبری نتواند شکل بگیرد. این یک واقعیت مهمی شکستن امپراتوری رسانه ای است که همه آنها وابسته با غرب و صهیونیست بودند. طبیعتاً آنها می خواند امکاناتی که در گذشته داشتند و مونوپولی را اداره می کردند ولی از دست دادند، از طریق روشهای دیگر و از طریق نفوذ در فضای مجازی دوباره زنده کنند. لذا هم برای کاربران و هم برای دولت ها ضروری است که با چشم باز از این امکان استفاده کنند. البته این به آن معنا نیست که این امکان، فرصت بدی است چرا که در واقع این امکان بسیار خوب، انحصار رسانه ای غرب و صهیونیستها را شکسته است. اما باید با آینده نگاری با بهترین شکل استفاده کرد.