۰ نفر

طراحی برگزیت در روسیه‌

۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 252013
طراحی برگزیت در روسیه‌

 دوباره یک انتخابات دیگر و دوباره احتمال دست داشتن و مهندسی روس ها ؛ در یکی، دو سال اخیر دو انتخابات فوق‌العاده مهم در جهان برگزار شده که بدون شک در تغییر مسیر تاریخ موثر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با پیروزی کاندیدای منتسب به روسیه همراه شد و همه پرسی بسیار حساس برگزیت که با موفقیت مخالفان ماندن در اروپا به پایان رسید.

در هر دو انتخابات، بحث دست داشتن تزارها در نتیجه انتخابات و یک نوع مهندسی برای دستیابی به نتیجه مطلوب مسکو مطرح است. پرونده دخالت روس ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در ایالات متحده هنوز باز است و رسیدگی به آن، سفت و سخت ادامه دارد و خیلی ها پیش‌بینی کرده اند که به برکناری یا استعفای دونالد ترامپ منتهی خواهد شد؛ ترامپی که از نوادگان یکی از تزارهای روسی محسوب می شود و از سمت مادری، اصل و نسبی روسی دارد.

روس ها در اندیشه فروپاشی اتحادیه اروپا

بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی می گویند که روس‌ها در دراز مدت به دنبال نابودی اتحادیه اروپا هستند تا بتوانند اجماع کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسیه را بشکنند؛ اجماعی که از لحاظ نظامی به ناتو موسوم است و خطری بالقوه برای بزرگ‌ترین کشور جهان محسوب می شود. البته این فقط انتخابات بریتانیا و آمریکا نیستند که احتمالا مورد مهندسی قرار گرفته اند بلکه احتمال دارد که انتخابات‌های اتریش، یونان، ایتالیا و چند کشور دیگر هم توسط اتاق فکرهای روسی مهندسی شده باشند.هرچه باشد، اگر چنین اتفاقاتی درواقع رخ داده باشد، به طور کامل در تغییر مسیر تاریخ و ایجاد یک نظم جهانی تاثیر گذاشته است. هر چند این تغییر روند بیشتر یک نوع بی‌راهه سیاسی به شمار می رود.

شواهد دخالت روسیه در برگزیت

آژانس ارتباطات «۸۹ آپ» ادعا کرد که شبکه‌های روسیه به طرز قابل توجهی در همه‌پرسی برگزیت دخالت کرده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، «۸۹ آپ» که یک آژانس ارتباطی بریتانیایی است، در وبسایت خود مدعی شد که شبکه‌های روسی با دخالت در کارزار همه‌پرسی برگزیت، بر نتیجه آن به نفع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر گذاشته‌اند.

وقتی ترزا می از همه چیز خبر دارد!

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در ماه نوامبر گذشته گفته بود که از اقدام روسیه در «استفاده از اطلاعات به مثابه سلاح جنگی» با خبر است، اما دولت روسیه را به طورمستقیم به دخالت در همه‌پرسی برکزیت محکوم‌نکرد.

با این حال مایک هریس، بنیانگذار سایت «۸۹ آپ» تلاش رسانه‌های روسی برای جهت‌دهی به افکار همگانی بریتانیا را انکارناپذیر می‌داند. او می‌گوید: «پژوهش های ما نشان می‌دهد رسانه‌های وابسته به دولت کرملین، یعنی راشا تودی و اسپوتنیک در مجموعه‌ ۲۶۱ مقاله بسیار مهم در این زمینه منتشر کردند. این مقاله‌ها عمدتا درباره بحران پناهجویان و نیز قراردادهای تجاری کلان بریتانیا با روسیه بعد از برکزیت بوده‌اند.

کمیسیون ورزش، فرهنگ، رسانه و اینترنت در مجلس بریتانیا هم‌اکنون مشغول بررسی این نکته است که آیا روسیه در همه‌پرسی ۲۰۱۶ این کشور نقشی داشته است یا نه.دامین کالینز، نماینده محافظه‌کار مجلس بریتانیا چند روز پیش گفته بود: «رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر باید به رای‌دهندگان بریتانیایی خبر می‌دادند که در جریان کارزار انتخاباتی ممکن است در معرض تبلیغات دولت روسیه قرار بگیرند».

واکنش روسیه

روسیه همان گونه که نقش خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را همواره تکذیب کرده، اتهام دخالت در کارزار همه‌پرسی برکزیت را نیز قبول ندارد.