۰ نفر

چین تعرفه های تجاری آمریکا را محکوم کرد

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۲۴
کد خبر: 247161
 چین تعرفه های تجاری آمریکا را محکوم کرد

چین با انتشار بیانیه ای شدید اللحن افزایش تعرفه های تجاری آمریکا بر روی برخی از محصولات وارداتی از چین را محکوم کرد.

پیشتر کره جنوبی هم اعلام کرده بود تدابیر تعرفه را محکوم می کند و آن را مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی می داند و علیه آمریکا به این سازمان شکایت می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا به تازگی تعرفه های جنجال آفرینی را بر برخی واردات از چین و کره جنوبی اعمال کرده است.

این تصمیم در راستای سیاست تجاری 'آمریکا اول' رئیس جمهور آمریکا گرفته شده است.

بر اساس این تصمیم ها، تولیدکنندگان صفحات خورشیدی در چین و سازندگان ماشین های لباسشویی در کره جنوبی بیش از همه تحت تاثیر این تعرفه ها قرار خواهند گرفت.

این مهمترین تصمیم تجاری ترامپ از زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرا اقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره مجدد در مورد 'نفتا' (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) است.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای که تارنمای چاینا ارگ منتشر کرده آورده است: تعرفه های در نظر گرفته شده بر روی ماشین لباسشویی و سلول های خورشیدی ساخت چین مصداقی از یکجانبه گرایی تجاری است.

این بیانیه از آمریکا می خواهد به نظام تجارت جهانی پایبند بوده و بر اساس مقررات داخلی و قانون خود، کشورهای دیگر را مورد هجمه تجاری قرار ندهد.

بیانیه ادامه می دهد که آمریکا باید با همکاری کشورهای دیگر و کنار گذاشتن سیاست های یکجانبه تجاری به پیشبرد نظام تجارت در سراسر دنیا کمک کند.

چین تاکید کرده است برای مقابله با آمریکا و نظام تجاری یکجانبه آن کشور، با کشورهای دیگر و سازمان تجارت جهانی از نزدیک همکاری خواهد کرد.

همزمان این کشور تصریح کرده است نظام تجارت جهانی همچنان شکننده است و تاب چنین اقدامات یکجانبه ای را از سوی آمریکا ندارد و این تحرکات به همه از جمله واشنگتن خسارت وارد می کند.

'هوا چون اینگ' سخنگوی وزارت خارجه چین هم در اظهاراتی در پکن به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت آمریکا نباید نظام تجارت چند جانبه جهان را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا ملحق شدن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 میلادی و موافقت با آن را یک اشتباه توصیف کرده است گفت چین همکاری سودمندی با این سازمان داشته و به مقررات آن پایبند بوده است.