۰ نفر

شروط ترامپ برای حمایت از پادشاهی بن سلمان

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۱۶
کد خبر: 246582
شروط ترامپ برای حمایت از پادشاهی بن سلمان

منابع خبری منطقه یکشنبه شب به نقل از نشریه آمریکایی فارین پالیسی گزارش دادند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده سه شرط را برای حمایت از پادشاهی محمد بن سلمان در عربستان اعلام کرده است .

ترامپ از محمد بن سلمان خواسته است در وهله نخست از انتقال دارایی های عربستان و خانواده اش به سعودی برای همیشه خودداری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، با وجود نبود آمار رسمی و معین درباره مقدار و ارزش اموال سعودی ها به دلیل سانسور اجباری وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول انتشار این اطلاعات است، درآخرین گزارش مربوط به سال 2015-2016 ارزش این دارایی ها بیش از 612 میلیارد دلار و حجم نقدینگی عربستان در ایالات متحده ، افزون بر285 میلیارد دلار اعلام شده است؛ علاوه بر آن اسناد مالی که عربستان از آمریکا در اختیار دارد نیز به بیش از 327 میلیارد دلار می رسد.

بر اساس این گزارش، ترامپ همچنین می خواهد بخشی از دارایی های شاهزادگان بازداشت شده سعودی به وی برسد . وی شرط کرده است که در صورتی با پادشاهی بن سلمان موافق است که در صورت نیاز بخشی از دارایی های شاهزادگان بازداشتی که قرار است به نفع دولت ضبط شود ، در اختیار آمریکا قرار گیرد.

دولت عربستان از سه ماه پیش شماری از شاهزادگان، بازرگانان و تجار این کشور را به اتهام فساد بازداشت و تنها در قبال پرداخت « تسویه حساب»، آنان را آزاد کرده است .

این شرط ترامپ بیشتر متوجه ولید بن طلال میلیارد معروف سعودی است.بن طلال که دارایی وی حدود 18 میلیارد دلار برآورد می شود هنوز با دولت سعودی برای پرداخت هزینه آزادی خود به توافق نرسیده است. این شاهزاده سعودی علاوه بر شرکت های توییتر و اپل، در هتل‌های زنجیره‌ای فورسیزنز و موسسه نیوزگروپ هم سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

ولید بن طلال ، در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با به قدرت رسیدن ترامپ مخالفت کرده بود. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ، شاهزاده سعودی عقب نشست و ضمن تبریک خواستار فراموش کردن اختلافات از سوی ترامپ شد.

برخی گزارش ها حاکیست که دولت عربستان از ولید بن طلال درخواست یک میلیارد دلار کرده است اما او گفته فقط مایل است بخشی از سهام شرکت های خود در جهان را به دولت ببخشد.

گزارش منابع خبری حاکی است که ترامپ همچنین از محمد بن سلمان خواسته سفارت آمریکا در ریاض از پرداخت هر گونه هزینه ای معاف شود.