۰ نفر

احتمال تمدید معافیت‌های تحریمی ایران توسط ترامپ

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۳۱
کد خبر: 243317
احتمال تمدید معافیت‌های تحریمی ایران توسط ترامپ

یک پایگاه تحلیلی به نقل از پیش‌بینی برخی مشاوران رئیس‌جهمهور آمریکا گزارش کرد که «دونالد ترامپ» احتمالاً معافیت‌های تحریمی برای ایران را تمدید می‌کند و بار دیگر پایبندی تهران به برجام را رد خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فارس، آخر هفته جاری، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است یکبار دیگر درباره تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران تصمیم‌گیری کند.

پایگاه تحلیلی پالتیکو در گزارشی نوشت، سال گذشته میلادی، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از ادامه حضور آمریکا در برجام حمایت کردند و پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کردند.

با اینحال، در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، ترامپ تمامی توصیه‌های مشاورانش را کنار گذاشت و سیاست واقعی خود را در باتلاق مبهمی قرار داد و دلیل آن رد پایبندی ایران به برجام بود و این در حالی است که هنوز از این توافق هسته‌ای خارج نشده است و در عوض گفت که قصد همکاری با کنگره و همپیمانان اروپایی خود برای تحمیل شرایط جدید به ایران را دارد.

پالتیکو ادامه داد، پیشرفت‌های اندکی از جانب کنگره یا همپیمانان اروپایی ترامپ درباره اعمال فشار به ایران حاصل شد و هنوز سیاست گسترده‌تری در خصوص چگونگی مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، تعبیه نشده است.

«مارک دوبوویتس» رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی و یکی از مشاوران کلیدی دولت ترامپ در خصوص مسئله ایران پیش‌بینی کرده است که معافیت‌های تحریمی برای ایران تمدید می‌شود و بار دیگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد می‌کند.

طبق این گزارش، ترامپ نیز همچون بقیه انتظار دارد تا اقداماتی در کنگره در خصوص لایحه جدیدی برای بازبینی برجام و همچنین تحریم‌های بیشتر علیه دولت ایران به بهانه آشوب‌های اخیر در برخی شهرهای ایران صورت گیرد و رهبران دو حزب کمیته روابط خارجی سنا آمریکا هفته گذشته با کاخ سفید در این زمینه رایزنی کردند.

با اینحال رفتارها و اقدامات ترامپ همچنان برای مقامات اطراف وی نیز غیرقابل پیش‌بینی است و یکی از مشاوران سابق دولت آمریکا در امور آمریکا گفته است: «من همین دیروز یکی از مقامات ارشد (آمریکا) را دیدم که هنوز نمی‌دانست که ترامپ قرار است چه اقدامی (در خصوص ایران) در پیش بگیرد».

«سوزان مالونی» کارشناس ارشد که در ستاد برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دو سال پایانی دولت بوش کار کرده است، گفت: «آزمون نهایی این هفته است. احساس من این است که آنچه که در ایران در حال رخ دادن است، نقش مستقیمی در نقل قول‌های آنهایی که به ترامپ مشاوره می دهند، ایفا می‌کند و آن این است که یک نفر نمی‌تواند با یک نهاد ذاتاً شر معامله کند و اساساً مشکل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران یا مداخله ایران در سوریه و مکان‌های دیگر نمی‌شود. اساساً مشکل ماهیت رژیم ایران است».

ترامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام است و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام می‌باشد.