۰ نفر

تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اقدام ترامپ

۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۱
کد خبر: 239321
تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اقدام ترامپ

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل پس از وتوی قطعنامه مربوط به وضعیت حقوقی قدس شریف توسط آمریکایی‌ها و تهدیدهای مالی ترامپ علیه مخالفان این تصمیمش، به قطعنامه‌ای علیه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا رأی مثبت دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امروز به درخواست کشورهای مسلمان و اعضای جنبش عدم تعهد، نشستی برای رأی‌گیری در خصوص قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور در خصوص وضعیت حقوقی قدس شریف داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، این نشست پس از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت کشورش به قدس و وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر در این خصوص در شورای امنیت برگزار شد.

اولین سخنگو از یمن بود. نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در جایگاه سخنرانی حاضر شد و گفت: «از اقدام دولت آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر ابراز تأسف می‌کنیم؛ قطعنامه‌ای که برای حمایت از قدس شریف و جلوگیری از تلاش برای تغییر وضعیت سیاسی و تاریخی آن تهیه شده بود.»

وی افزود: «ما رویکرد دولت آمریکا در تقابل با تصمیم 14 عضو شورای امنیت در خصوص قدس شریف را محکوم می‌کنیم. تصمیم 6 دسامبر دولت آمریکا در خصوص قدس شریف، از نظر ما بی‌اعتبار است و هیچ تأثیر قانونی در وضعیت قدس اشغالی نمی‌گذارد.»

نماینده دولت مستعفی یمن گفت: «این کار آمریکا، نقض آشکار حقوق مردم فلسطین و حقوق همه مسلمانان و مسیحیان دنیا بود؛ این کار دولت آمریکا، نقض خطرناک حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است؛ سندی که می‌گوید تلاش برای الحاق زمینی به سرزمین‌های خود با استفاده از زور، غیرقابل قبول است.»

این دیپلمات یمنی، در ادامه نظر دولت مستعفی یمن را در خصوص وضعیت حقوقی قدس  شریف یادآور شد و گفت: «از نظر ما، قدس کماکان یک شهر اشغالی و بخشی از خاک دولت فلسطین است و این دولت، حق اعمال حاکمیت در قدس شرقی و همه اراضی اشغال‌شده پس از سال 1967 را دارد. :] از همه کشورها از جمله آمریکا می‌خواهیم که هیچ یک از اقدامات صورت گرفته در جهت تغییر وضعیت قدس را به رسمیت نشناسند.»

«ریاض المالکی» وزیر خارجه حکومت خودگردان فلسطین هم در این نشست حضور داشت.

مالکی گفت که «وتوی آمریکا ما را مرعوب و متوقف نمی‌کند. قوانین بین‌المللی پشتیبان ماست.»

در ادامه نشست، «نیکی هیلی» نماینده هندی‌الاصل آمریکا در سازمان ملل متحد در جایگاه قرار گرفت.

هیلی سخنانش را با جملاتی تند آغاز کرد و گفت: «شرم‌آور است که سازمان ملل سال‌هاست که محلی برای خصومت با اسرائیل بوده است؛ این رویکرد، باعث کاهش اعتبار این نهاد می‌شود.»

نماینده آمریکا در ادامه گفت: « برای من سوال است که با وجود این همه دشمنی، چرا اسرائیل گزینه ماندن در سازمان ملل را انتخاب کرده است ولی پاسخ این است که اسرائیل برای ادامه حیات خود، ایستادگی کرده و ماندن در سازمان ملل، بخشی از این ایستادگی است.»

نیکی هیلی به ساختار سازمان ملل حمله کرد و گفت: «اسرئیل از مفهوم آزادی و عزت انسانی حمایت می‌کند؛ مفاهیمی که بنا بود سازمان ملل برای حمایت از آنها تشکیل شود.»

نماینده آمریکا در ادامه نشان داد که تهدید دیروز «دونالد ترامپ» در خصوص قطع کمک مالی به کشورهای حامی قطعنامه امروز، تصمیمی فردی نیست و تفکرات ترامپ، حداقل در دولت آمریکا حامی دارد. هیلی گفت: «آمریکا با فاصله چشمگیر از دیگر اعضاء، بزرگ‌ترین حامی مالی سازمان ملل است. بیایید با هم صادق باشیم؛ ما با این کمک‌های سخاوتمندانه‌ای که به سازمان ملل می‌کنیم، انتظار داریم که روش آمریکایی خوب ما به رسمیت شناخته شود و خودمان هم مورد احترام قرار بگیریم.»

نیکی هیلی تهدیدات مالی خود را با زبان شفاف‌تری بیان کرد و گفت: «وقتی یک کشور در سازمان ملل مورد حمله دیگر اعضاء قرار می‌گیرد، آن کشور مورد بی‌احترامی قرار گرفته است و علاوه بر این، حالا از همان کشور خواسته شده که برای این بی‌احترامی، پول بیشتری بپردازد.»

هیلی سپس سعی کرد که بحث انتقال سفارت به قدس شریف را بحثی مردمی و ریشه‌دار در آمریکا نشان دهد و گفت: «دولت آمریکا بر خلاف برخی دیگر دولت‌های عضو سازمان ملل، در برابر ملت خود پاسخگو است و مردم ما، از سال 1994 تاکنون بارها از تصمیم انتقال سفارت به اورشلیم، حمایت کرده‌اند. ما سفارت خودمان را به قدس منتقل می‌کنیم چون این تصمیم مردم آمریکاست و هر رأیی که در سازمان ملل در این خصوص صادر شود، تغییری در تصمیم ما ایجاد نمی‌کند.»

نیکی هیلی باز هم تهدید کرد و گفت: «ما این ماجرا را که به خاطر اعمال حق حاکمیتمان مورد حمله قرار گرفتیم، فراموش نخواهیم کرد و روزی که از ما خواسته شود که باز هم بزرگ‌ترین حامی مالی سازمان ملل باشیم یا در تعامل با برخی کشورها که اغلب برای استفاده از نفوذ آمریکا به ما رجوع می‌کنند، این ماجرا را به خاطر خواهیم آورد. رأی امروز، بر نوع دید مردم آمریکا به سازمان ملل و دید آنها به کشورهایی که به ما بی‌احترامی کردند، تأثیر خواهد گذاشت.»

سخنران بعدی، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بود. وی در سخنانی توهین‌آمیز گفت هر کس که به این قطعنامه رأی مثبت بدهد، عروسک خیمه‌شب‌بازی فلسطینی‌ها است.»

این دیپلمات صهیونیست گفت: «کسانی که از قطعنامه امروز حمایت می‌کنند مانند عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی هستند. شما عروسک‌هایی هستید که اربابان نوچه‌تان در فلسطین، شما را صحنه‌گردانی می‌کنند. شما مثل کسانی هستید که وادار شده‌اید برقصید، در حالی که رهبران فلسطینی، با خوشحالی نگاه می‌کنند. دروغ چشمان شما را کور کرده است و مثل عروسک خیمه‌شب‌بازی از صحنه‌گردانی‌هایی که شما را احاطه کرده خبر ندارید.»

پس از اتمام سخنان این صهیونیست، نیکی هیلی محل برگزاری نشست مجمع عمومی را ترک کرد. کانادا هم با شنیدن لحن تهدیدآمیز نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی، تصمیم خود برای دادن رأی ممتنع را تغییر داد و گفت که به این قطعنامه، رأی مثبت خواهد داد.

نماینده سوریه در سازمان ملل هم در این نشست سخن گفت.

این دیپلمات سوری ابتدا به وتوی قطعنامه قبلی در شورای امنیت از سوی آمریکایی‌ها پرداخت و این کار را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: «این تأییدی دیگر از بی‌توجهی آمریکا به قوانین بین‌المللی و نقض فاحش قواعد بین‌المللی است و از حمایت بی‌قید و شرط آنها از جریان استعماری و نژادپرستانه صهیونیسم پرده برمی‌دارد.»

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم در این نشست سخن گفت. خوشرو گفت: «نماینده ایران:دولت آمریکا هیچ گاه تردیدی در استفاده نابجا از حق وتوی خود و نقض منشور سازمان ملل برای محافظت از رژیم اسرائیل در شورای امنیت در برابر خواست جامعه ملل به خود راه نداده است.»

وی افزود: «تصمیم اخیر دولت آمریکا نشان می‌دهد که این کشور هیچ احترامی برای حقوق مشروع مردم فلسطین قائل نیست. شدیداً اقدام خطرناک و یکجانبه دولت آمریکا در تحریف حقایق تاریخی و جایگزین کردن آنها با افسانه‌سرایی را محکوم می‌کنیم. دولت آمریکا مقاصد خود برای منحرف کردن اذهان شورای امنیت از مسئله فلسطین به سمت مسائل ساختگی را پنهان نمی‌کند.»

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای سخن گفتن در خصوص این قطعنامه، شخصاً به سازمان ملل رفته بود. محور اصلی سخنان چاوش اوغلو، ابراز انزجار از توسل آمریکا به زور و تهدید برای تغییر رأی اعضای سازمان ملل متحد بود.

وزیر خارجه ترکیه ابتدا به بی‌فایده بودن سال‌ها حمایت لفظی از فلسطینی‌ها اشاره کرد و گفت: «ما بارها اینجا جمع شدیم و گفتیم که فلسطینی‌ها باید حق حیات و لذت بردن از مایملک خود را داشته باشند ولی به زغم این تلاش ما، اشغال غیرقانونی هنوز ادامه دارد؛ نسل‌های پیاپی فلسطینی‌ها، مورد خشونت و تبعیض نظام‌مند واقع شده‌اند.»

چاوش اوغلو گفت: «امروز آمدیم که بگوییم فلسطین تنها نیست و هنوز هم آرمان ماست.»

وزیر خارجه ترکیه سپس بدون اینکه حتی نام آمریکا را بر زبان بیاورد، گفت: «تصمیم اخیر یکی از اعضای سازمان ملل برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، نقض قوانین بین‌المللی و همه قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل است؛ این حمله به همه ارزش‌های جهان‌شمول است.»

وی سپس از استفاده آمریکا از حق وتو در شورای امنیت برای مقابله با احقاق بخشی از حقوق ملت فلسطین انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل باز هم به خاطر مواجهه با استفاده از حق وتو، نتوانست وظایف ذاتی خود را انجام دهد و حالا وظیفه پیاده کردن عدالت، بر دوش مجمع عمومی است.»

وزیر خارجه ترکیه در ادامه باز هم بر آمریکا و خاصه به دولت ترامپ تاخت و گفت: «یکی از اعضای سازمان ملل، پیش از شروع این جلسه، همه دیگر اعضاء‌را تهدید کرد که یا به این قطعنامه «نه» بگویند یا با عواقب کار خود روبرو شوند. حتی برخی از ما به قطع کمک‌های توسعه‌ای تهدید شدیم. این رفتار غیرقابل‌قبول است. این زورگویی است و اعضاء سازمان ملل در برابر آن سر خم نمی‌کنند.»

وی افزود: «این بر خلاف قواعد اخلاقی است که فکر می‌کنیم شرافت اعضای سازمان ملل، فروشی است؛ بگذارید این‌طور بگویم: شما نمی‌توانید ما را بترسانید، شما می‌توانید قوی باشید اما این برای شما حق نمی‌آورد.»

مولود چاوش اوغلو در انتهای قرائت پرشور بیانیه‌اش گفت: «ملت ترکیه هیچ‌گاه مردم فلسطین را تنها نمی‌گذارد؛ دنیا هم بزرگ‌تر از 5 است.»

در انتهای این نشست مجمع عمومی، قطعنامه موسوم به «وضعیت قدس» به رأی گذاشته شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع،آن را به تصویب رساند.

۹ مخالف پیش‌نویس قطعنامه قدس در مجمع عمومی سازمان ملل هم عبارتند از: گواتمالا، هندوراس، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، میکرونزی، جزیره ناورو، جزیره پائولو، توگو و آمریکا.