۰ نفر

کاهش ورود پناهجویان به آلمان

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۶:۴۵
کد خبر: 238407
کاهش ورود پناهجویان به آلمان

طبق تازه‌‌ترین ارزیابی دولت آلمان، انتظار می‌رود که مجموع شمار پناهجویان تازه ‌وارد به این کشور در سال ۲۰۱۷ به زیر مرز ۲۰۰ هزار نفر برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان روز یک‌شنبه (۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر) در گفت‌وگو با نشریه بیلد آم زونتاگ گفت که تا پایان نوامبر سال جاری میلادی حدود ۱۷۳ هزار پناهجوی تازه وارد خاک آلمان شدند و این رقم تا پایان امسال در مجموع زیر ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. این رقم به این ترتیب زیر مرز حداکثری است که حزب سوسیال مسیحی آلمان (CSU) ماه‌هاست در ارتباط با پذیرش پناهجویان جدید خواستار آن شده بود.

در سال ۲۰۱۵ میلادی که اروپا با بحران آوارگان و پناهجویان روبه‌رو شد، ۸۹۰ هزار پناهجوی جدید وارد خاک آلمان شدند.

بسته شدن مسیر بالکان از یک سو و اجرای توافقنامه آوارگان و پناهجویان میان اتحادیه اروپا و ترکیه از سوی دیگر سبب شد که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به شدت کاهش یابد و به ۲۸۰ هزار نفر برسد.به گفته‌ دولت، این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

وزیر کشور آلمان همچنین خواستار آن شده تا برای تسهیل در بازگرداندن پناهجویانی که تقاضای‌شان رد شده، بازداشتگاه‌های موقت بیشتری دایر شود.همچنین قرار است، مراکزی ویژه برای پناهجویان تازه‌وارد احداث شود که آنان باید تا زمان رسیدگی به درخواست‌شان و مشخص شدن نتیجه تقاضا در آنجا به سر برند.درخواست‌کنندگانی که پاسخ مثبت دریافت کرده‌اند، به نقاط مختلف آلمان منتقل خواهند شد.همچنین امکان بازگرداندن کسانی که تقاضای‌شان رد شده، آسان‌تر خواهد بود.

انتقاد کارشناسان از بحث‌‌های رایج پناهجویی

چندی پیش، شورای مهاجرت آلمان‌، متشکل از حدود ۱۵۰ کارشناس از بحث‌های رایج در این مورد انتقاد کرد. این شورا به مسائل مربوط به تحقیقات پیرامون مهاجرت و هم‌پیوندی (انتگراسیون) و سیاست نگاهی نقادانه‌دارد.

متخصصان حاضر در این شورا در بیانیه‌ای به این مساله انتقاد کردند که مهاجرت تهدیدی برای امنیت داخلی و هویت فرهنگی ارزیابی می‌شود،‌ حتی از جانب احزاب میانه.شورای مهاجرت تشدید بیشتر قوانین پناهندگی و اقامت را به طور جدی رد کرده است.

کاهش ورود مهاجران به آلمان

در نیمه نخست سال 2017 حدود ۹۰هزار نفر از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند. تعداد پناهجویانی که در نیمه نخست سال گذشته به آلمان گریخته بودند دوبرابر بود. در فهرست پناهجویان، ایران در رده پنجم قرار دارد.

اداره مهاجرت و پناهجویی آلمان اعلام کرد که در نیمه نخست ۲۰۱۷ به پرونده ۴۰۸ هزار و یک‌صد پناهجو رسیدگی کرده است.

از میان این افراد، ۸۵ هزار و ۲۸۳ نفر به عنوان پناهجو پذیرفته شده‌اند، حدود ۷۰هزار نفر نیز تحت حمایت موقت دولت قرار گرفته‌اند. نزدیک به ۴۰ درصد تقاضاها رد شده است.در سال2016 حدود ۲۸۰هزار نفر در آلمان تقاضای پناهندگی داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش چشمگیری را نشان می‌‌دهد. در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۹۰ هزار نفر به آلمان گریخته و تقاضای پناهندگی کرده بودند.

روزنامه آلمانی بیلد اواخر مه، گزارش داد که بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو در کشورهای شمال آفریقا، ترکیه و اردن در انتظار ورود به اروپا هستند.