۰ نفر

آمریکا مقررات هسته‌ای را برای عربستان آسان می‌کند

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 237515
آمریکا مقررات هسته‌ای را برای عربستان آسان می‌کند

بلومبرگ ؛ آمریکا تلاش می کند عربستان سعودی را ترغیب کند برای ساخت راکتورهای هسته ای خود با شرکت های آمریکایی قرارداد ببندد و به همین علت تصمیم دارد مقررات هسته ای را برای ریاض کاهش دهد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، پایگاه اینترنتی این شبکه خبری در گزارشی به قلم جنیفر جاکوبز نوشت: به گفته سه منبع آگاه ، دولت ترامپ عربستان سعودی را ترغیب می کند، پیشنهادهای شرکت وستینگهاوس و دیگر شرکت های آمریکایی را برای ساخت راکتورهای هسته ای در آن کشور بررسی کند و احتمالا در بخشی از این قرارداد به ریاض اجازه خواهد داد اورانیوم غنی سازی کند.

به گفته این منابع، ریک پری وزیر انرژی آمریکا این ماه به عربستان سعودی سفر و در آنجا درباره این پروژه ها مذاکره کرده است. این افراد که درباره مذاکرات محرمانه صحبت کردند، خواستند هویتشان فاش نشود.

در توافق های سابق آمریکا غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری اورانیوم منع شده بود و این که در دولت اوباما رئیس جمهور سابق استفاده از فن آوری آمریکایی در پروژه های سعودی ممنوع بود. دو منبع مطلع گفتند اکنون دولت آمریکا تصمیم دارد این شرایط را تسهیل و به شرکت های وستینگهاوس و دیگر شرکت های آمریکایی کمک کند تا بتوانند با سعودی ها قرارداد ببندند.

دو مقام دولت آمریکا گفتند، چهارشنبه در کاخ سفید جلسه ای برای ارزیابی جزئیات این توافق همکاری هسته ای -که تحت عنوان بخش 123توافق از قانون انرژی اتمی آمریکا است- برگزار می شود.

موفقیت آمریکا در قبولاندن این پیشنهادش به عربستان سعودی به ترامپ کمک می کند تا وعده اش را برای احیا و قدرت بخشیدن به صنعت داخلی هسته ای این کشور عملی کند و همچنین به شرکت های آمریکایی کمک می کند رقبای روسی و چینی خود را در ساخت مجموعه های هسته ای جدید در سراسر دنیا پشت سربگذارند. عربستان سعودی تصمیم دارد تا بیست یا بیست و پنج سال آینده شانزده نیروگاه برق هسته ای بسازد که هزینه ساخت آنها بیش از هشتاد میلیارد دلار برآورد شده است.

وستینگهاوس، شرکت پیشرو در فن آوری هسته ای که بخشی از شرکت توشیبا است، در مارس و پس از تاخیر در تحویل راکتورهای AP1000 در دو نیروگاه آمریکایی ورشکسته شد. پس از این که وستینگهاوس اعلام ورشکستگی کرد -شرکتی که بیش از نیمی از نیروگاه های برق هسته ای دنیا از فن آوری آن استفاده می کنند- گفت تمرکز خود را برای توسعه فعالیت هایش در خارج از آمریکا متمرکز می کند.

با موفقیت در امضای قرارداد تجاری با عربستان سعودی، این شرکت می تواند به بازار جدیدی دسترسی یابد که به آن نیازمند است و دست کم بودجه لازم را برای بازپرداخت بخشی از سرمایه گذاری در فن آوری AP1000 فراهم کند.

بلومبرگ