۰ نفر

موگرینی: درباره برجام مذاکره نمی‌کنیم

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱:۳۵
کد خبر: 237408
موگرینی: درباره برجام مذاکره نمی‌کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت که حفظ برجام یک ضرورت قطعی است و مذاکره مجدد درباره تمام یا بخشی از این توافق، جزء گزینه ها نیست.

«فدریکا موگرینی» روز سه‌شنبه در نشست پارلمان اروپا در «استراسبورگ» فرانسه با تأکید بر لزوم پایبندی تمامی طرفها به توافق هسته‌ای با ایران، متذکر شد که «مذاکره مجدد درباره برجام، جزء گزینه ها نیست».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به بحرانهای موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین بحران هسته ای و موشکی در شبه‌ جزیره کره، گفت: «با توجه به این رویدادها، حفظ و اجرای برجام  یک ضرورت قطعی است و تشدید تنشها در خاورمیانه و تضعیف توافقی چندجانبه و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل، قابل تحمل نیست».

موگرینی با اذعان به اینکه توافق حاصله با تهران، ماهیت صلح‌ آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می کند، تأکید کرد که این توافق «برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا، در منطقه و فراتر از  آن حیاتی است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اِعمال قدرتمندترین رژیم نظارت و بازرسی بر برنامه هسته ای ایران را از دستاوردهای برجام دانست و گفت که ۹ بار تأیید پایبندی تهران به این توافق از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشاندهنده آن است که «تمام تعهدات مندرج در توافق هسته ای ایران در حال اجراست».

این دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا با اشاره به پروسه ۱۲ ساله «مذاکرات دشوار» برای انعقاد برجام گفت که «مذاکره مجدد درباره تمام یا بخشهایی از این توافق جزء گزینه ها نیست».

موگرینی خاطرنشان کرد که تأمین منافع امنیتی اتحادیه اروپا و آمریکا در گرو پایبندی تمامی طرفها به توافق هسته ای ایران است و «همکاری با اروپائیان» بهترین گزینه برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جهت رفع نگرانیهای امنیتی این کشور است.

موگرینی افزود: «ما اروپایی‌ها با آمریکا دغدغه و نگرانیهای مشترکی داریم، از جمله در ارتباط با وضعیت منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است. از این رو، ما همچنان مصرانه خواهان اجرای برخی تحریم‌های هدفمند و محدودیت‌ها [علیه ایران] هستیم».

وی ادامه داد: «اما این موضوعات نباید با برجام تداخل پیدا کند و باید به نحوی مقتضی و در جایی مناسب مورد رسیدگی قرار گیرد. لغو یک توافق هسته‌ای سودمند، ما را  برای بحث در مورد موضوعات دیگر در جایگاه بهتری قرار نمی‌دهد، بلکه بالعکس».

موگرینی با اشاره به برگزاری مذاکرات سطح بالا میان مقامات ایران و اتحادیه اروپا و دیدارهای متعدد با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت: «ظرف بیش از ۲ سال گذشته، ما با ایران رابطه‌ای بسیار صریح و روشن برقرار کرده‌ایم. ما همواره به صراحت اختلاف نظرهایمان را که زیاد هم هستند، مطرح کرده و تلاش می‌کنیم بهترین راه حل را برای آنها بیابیم».

موگرینی با اشاره به اتخاذ رویکردی مشابه در قبال موضوعات حقوق بشری و توافق با ایران برای تمرکز بر نتایج ملموس در این حوزه، از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی ایران برای اصلاح قانون ضد مواد مخدر استقبال کرد و گفت که «اجرای درست این مصوبه می تواند به کاهش ملموس آمار اعدام مجرمین مواد مخدر در ایران یاری رساند».

وی همچنین در خصوص امکان همکاری دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا بر سر موضوع مهاجرت و مهاجرپذیری گفت: «بگذارید یادآور شوم که ایران در میزبانی از میلیون‌ها پناهجوی افغانستانی نقشی کلیدی ایفا کرده و می‌کند. ما آماده‌ایم تا همکاری مشترک و حمایت خود را در این زمینه افزایش دهیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به بهبود سطح تعامل اتحادیه اروپا با ایران از زمان انعقاد توافق هسته ای گفت: «در نیمه نخست ۲۰۱۷، تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۱۶، ۹۴% افزایش یافته است».

وی تأکید کرد که «میزان صادرات نفت به سطح پیش از تحریم بازگشته و میلیاردها [دلار] از بدهی‌های نفتی بازپرداخت شده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رو به افزایش است و بر اساس اعلام دولت این کشور، این رقم در مقایسه با سال گذشته ۵۵% افزایش یافته است. اما پیشرفت در بخش بانکی و اعتباری، به واسطه چند عامل، روند کندتری داشته، اما کارهای مهمی بویژه از سوی طرف ایرانی برای بهبود شرایط صورت گرفته است».

موگرینی در پایان با مهم خواندن همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به عنوان یکی از مباحث مهم توافق هسته‌ای با ایران، این همکاریها را هم برای اروپا و هم مردم ایران مفید و مهم ارزیابی کرد و گفت که «اتحادیه اروپا این مسئولیت را برعهده دارد که به ملت و رهبران ایران نشان دهد که ایجاد فضایی بازتر و همکاری جویانه تر در ایران هم به نفع ملت و رهبران ایران است و هم به نفع اتحادیه اروپا».

موگرینی با بیان اینکه توافق هسته‌ای از بروز یک تعارض هسته ای جلوگیری کرد، گفت: «تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران، به نفع خاورمیانه بوده و از تشدید تنش در منطقه‌ای که می‌تواند کل جهان را بی‌ثبات سازد، ممانعت می کند».