۰ نفر

انتخابات آلاباما؛ یک گام تا استیضاح ترامپ

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۷:۱۳
کد خبر: 237156
انتخابات آلاباما؛ یک گام تا استیضاح ترامپ

دونالد ترامپ همین حالا هم در حدود یک‌سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد، شکست‌های متعددی را متحمل شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، از لغو فرمان‌های منع سفر مسلمانان از سوی قاضی‌های فدرال تا ناکامی طرح درمانی او برای جایگزین‌کردن طرح بیمه درمانی اوباما. اما اتفاقات امروز ممکن است زمینه‌ساز یک شکست بزرگ برای ترامپ شود. هرچند در نگاه اول انتخابات سه‌شنبه یک انتخابات ساده برای تعیین‌تکلیف یک کرسی خالی در سنا باشد اما پیروزی داگ جونز، نامزد دموکرات و شکست روی مور، نامزد مورد حمایت ترامپ در انتخابات آلاباما می‌تواند به تهدیدی علیه ریاست‌جمهوری ترامپ بدل شود.

هرچند ترامپ به‌طور علنی رأی‌دهندگان در آلاباما را به رأی‌دادن به مور فراخوانده است اما مور، کاندیدای مورد نظر آقای رئیس‌جمهور نبود. ترامپ در جریان انتخابات دورن‌حزبی میان مور و استرنج، تمام تلاش خود را در حمایت از استرنج به کار بست تا مشخص کند که چه کسی بر کرسی خالی جف سشنز در سنا که الان به‌عنوان دادستان کل کشور خدمت می‌کند، تکیه خواهد زد. هرچند تا پیش از آن سابقه نداشت که ترامپ تخم‌مرغ‌هایش را در سبد یک فرد بازنده بگذارد اما این بار در آلاباما اوضاع به طرز دیگری رقم خورد. مور در مقام یک راست‌گرای افراطی و باوجود حمایت تمام‌قد ترامپ از استرنج در انتخابات درون‌حزبی و به‌عنوان رقیب استرنج به پیروزی رسید تا در گام بعدی برای رسیدن به سنا، به مصاف داگ جونز دموکرات برود. هرچند به‌طور سنتی در آلاباما جمهوری‌خواهان دست‌بالا را دارند اما متهم‌شدن مور به سوءاستفاده و آزار جنسی، حاشیه امن را از او گرفت و اوضاع را پیچیده‌تر از قبل کرد؛ به‌طوری‌که برخی بر این باورند که ایالات متحده پیش‌تر هرگز چنین انتخاباتی را تجربه نکرده است. مور از سوی چندین زن متهم شده که در دوران نوجوانی‌شان به زور با آنها رابطه جنسی برقرار کرده است. هرچند او این اتهامات را رد می‌کند اما رهبران جمهوری‌خواه تمایلی ندارند که با حضور او در جمع خود، حزب خود را بدنام یا به اعتباری شهرت خود را لکه‌دار کنند. بدون تردید پیروزی مور در میان‌مدت به شکستی برای جمهوری‌خواهان بدل خواهد شد.

ترامپ- مور؛ یک اتحاد نامیمون

همین مسئله اتهامات آزار جنسی در کنار سابقه او در اظهارات افراطی درباره مسائلی چون همجنس‌گرایی، مهاجرت، نژاد و اسلام باعث شده مخالفان او در حزب جمهوری‌خواه او را گزینه مناسبی برای جلب آرای اقشار جوان و اقلیت‌های نژادی ندانند. در همین رابطه ریچارد شلبی، به‌عنوان سناتور جمهوری‌خواه ارشد آلاباما در اظهارنظری اعلام کرده نمی‌تواند به هم‌حزبی خود رأی دهد. حتی کوری گاردنر، سناتور جمهوری‌خواه از کلرادو مدعی شده که در صورت پیروزی مور، سنا به این دلیل که او صلاحیت اخلاقی برای عضویت در سنای ایالات متحده را ندارد، رأی به اخراج او خواهد داد. البته اخراج مور که حمایت رأی‌دهندگان آلاباما را دارد، می‌تواند به انشقاق بیشتر در حزب جمهوری‌خواه بینجامد. از دیگر سو، کاخ سفید به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهد با راه‌یافتن یک سناتور دموکرات به سنا، اکثریت جمهوری‌خواهان را به خطر بیندازد. در‌همین‌رابطه بود که ترامپ با وجود شکست استرنج، نامزد موردعلاقه‌اش در انتخابات درون‌حزبی، به شکل علنی از مور اعلام حمایت کرد؛ چون طبق گفته خودش، او را از یک دموکرات گزینه مناسب‌تری برای پیشبرد سیاست‌های خود می‌داند. ترامپ هفته پیش در‌همین‌رابطه این‌طور توییت کرد: «ما نمی‌توانیم یک پلوسی، شومر یا جونز لیبرال‌دموکرات در کرسی مهم آلاباما داشته باشیم. برای اینکه دوباره آمریکا را به کشوری بزرگ بدل کنیم، به رأی شما نیاز دارم. جونز همیشه علیه آنچه ما می‌خواهیم برای کشورمان انجام دهیم، رأی خواهد داد».

شکست، پل پیروزی دموکرات‌ها

با این اوصاف، ممکن است این دموکرات‌ها باشند که از جنگ داخلی جمهوری‌خواهان بهترین بهره را ببرند. به‌نظر می‌رسد دموکرات‌ها از همین حالا دل خود را برای انتخابات سراسری ٢٠١٨ میلادی صابون می‌زنند؛ انتخاباتی که پته چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه از همین حالا توسط نامزدهای جنجالی مورد حمایت بنن، یکی پس از دیگری زده می‌شود. برخی محافظه‌کاران درباره اکثریت‌شدن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان هشدار داده‌اند. به‌نظر می‌رسد در‌صورتی‌که اکثریت به دست دموکرات‌ها بیفتد، همان کاری را خواهند کرد که جمهوری‌خواهان با رأی به استیضاح بیل کلینتون در سال ١٩٩٨ انجام دادند. از نظر زیگفرید، دموکرات‌ها تا زمانی که اکثریت دو‌سوم سنا برای استیضاح ترامپ را به‌دست نیاورند، دست به این اقدام نخواهند زد. در صورت پیروزی جونز، جمهوری‌خواهان سنا فقط با اختلاف یک کرسی اکثریت را در دست خواهند داشت و همچنین شانس دموکرات‌ها برای در دست‌گرفتن اکثریت را در انتخابات میان‌دوره‌ای افزایش می‌دهد. دموکرات‌ها که از پاک‌سازی قانون‌گذاران رده‌بالایی چون ال‌فرانکن ابایی نداشته‌اند، می‌توانند مور را به بهانه‌ای بدل کنند که نشان می‌دهد حزب جمهوری‌خواه برای رسیدن به قدرت حاضر است همه ارزش‌ها و اصول اخلاقی را زیر پا بگذارد. باکاری سلر، تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه جمهوری‌خواهان حاضرند برای کاهش مالیات، پای یک متجاوز را به سنا باز کنند، به‌شدت از حزب جمهوری‌خواه انتقاد کرده است.  درواقع انتخابات درون‌حزبی سنا در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که چگونه ریاست‌جمهوری ترامپ، سیاست را وارونه کرده است؛ یعنی اینکه جمهوری‌خواهان با بردن این انتخابات می‌توانند در نهایت بازنده باشند و در مقابل، دموکرات‌ها با شکست در انتخابات، می‌توانند برنده شوند. به‌نظر می‌رسد داگ جونز، نامزد دموکرات می‌کوشد تا با برجسته‌کردن اتهامات سوءرفتار جنسی علیه مور و سابقه او در اظهارات تبعیض‌آمیز، بعد از ٢٠ سال به‌عنوان اولین سناتور دموکرات از آلاباما راهی سنا شود. البته همان‌طور که گفته شد، این انتخابات علاوه بر تعیین آینده سیاسی، ابعاد مهم‌تری نیز یافته است. در واقع این انتخابات به نوعی وزن‌کشی میان نیروهای سیاسی در آمریکا بعد از حضور یک‌ساله و جنجالی ترامپ در قدرت محسوب می‌شود. از دیگر سو، این انتخابات به ویترینی برای جنگ داخلی در حزب جمهوری‌خواه بدل شده که در آن نیروهای پوپولیست و تازه‌واردی که ترامپ و بنن آنها را نمایندگی می‌کنند، در برابر جناح‌های عمل‌گراتر و آینده‌نگرتر آن صف‌آرایی کرده‌اند.

شکاف در حزب جمهوری‌خواه

علاوه بر این پیروزی مور و تشدید اختلاف‌ها در حزب جمهوری‌خواه بدترین اتفاق ممکن برای میچ مک‌کانل است که می‌کوشد حزب خود را برای تصویب تصمیمات ترامپ متحد نگه دارد. این در حالی است که به‌نظر ترامپ از هیچ کاری برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا دریغ نخواهد کرد حتی اگر این کار به قیمت لکه‌دارکردن شهرت و اعتبار این حزب باشد. در واقع پیروزی مور به معنای این است که ترامپ خود را از خطر استیضاح در امان نگه خواهد داشت. به‌نظر ترامپ تضمین تداوم حضور خود در کاخ سفید را در کوتاه‌کردن دست دموکرات‌ها از سنا به هر قیمت ممکن می‌بیند. او درهمین‌باره در نطقی در فلوریدا بار دیگر با هدف تحریک احساسات ملی‌گرایانه، دموکرات‌ها را افرادی خواند که به دنبال بازکردن مرزها به روی مهاجران، بالابردن مالیات‌ها و تحمیل‌کردن هزینه‌های سنگین به دولت و خفه‌کردن اقتصاد از طریق اعمال نظارت‌های شبه‌سوسیالیستی‌اند. از سوی دیگر در شرایطی که چشم تمام آمریکا به انتخابات روز سه‌شنبه در آلاباما دوخته شده است، نظرسنجی‌ها از برتری نه‌چندان قاطع روی مور خبر می‌دهند.