۰ نفر

توافق سه کشور آسیایی برای حذف دلار از مبادلات تجاری

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۳
کد خبر: 237082
توافق سه کشور آسیایی برای حذف دلار از مبادلات تجاری

بانک‌های مرکزی اندونزی، مالزی و تایلند به منظور کاهش اتکا به دلار آمریکا، چارچوبی را برای افزایش تسویه مستقیم مبادلات با استفاده از ارزهای ملی خود ایجاد کردند.

بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی این سه بانک مرکزی در جاکارتا منتشر شد، این چارچوب رگولاتوری بخشی از تلاش‌های مداوم برای ترویج استفاده گسترده‌تر از ارزهای ملی به منظور تسهیل و رونق تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شماری از بانک‌ها اجازه خواهند یافت چنین مبادلاتی را تسویه کنند که شامل سه بانک دولتی اندونزی و بانک‌های CIMB و مالایان بانکینگ و شعب اندونزیایی و تایلندی آنها خواهد بود.

آگوس مارتوواردوجو، رییس بانک مرکزی اندونزی اظهار کرد: ۹۴ درصد از صادرات و ۷۸ درصد از واردات اندونزی به دلار آمریکا انجام می‌گیرد و چارچوب جدید، استفاده از ارزهای دیگر را هدف گرفته است.

وی به خبرنگاران گفت: تنوع در تجارت می‌تواند متغیرتر باشد و البته ثبات بهتر سیستم مالی اندونزی را امکان پذیر می‌کند.

رییس بانک مرکزی اندونزی اظهار کرد: تسویه مستقیم به معنای آن خواهد بود که این سه کشور می‌توانند مبادلاتشان را بدون استفاده از دلار انجام داده و کارآمدی عملیاتی خود را بهبود دهند.

بر اساس گزارش رویترز، مالزی و تایلند در میان سه شریک تجاری بزرگ اندونزی در آسیای جنوب شرقی هستند و طبق آمار رسمی، صادرات غیرنفتی و گاز این کشور در فاصله ژانویه تا اکتبر به ۱۰.۳ میلیارد دلار بالغ شد. در همین مدت، اندونزی به ارزش ۱۱.۹ میلیارد دلار کالا از اندونزی و تایلند وارد کرد.