۰ نفر

هزینه ۸ میلیارد پوندی جمعه سیاه برای انگلیسی‌ها

۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 233499
هزینه ۸ میلیارد پوندی جمعه سیاه برای انگلیسی‌ها

حراج معروف به جمعه سیاه(قبل از تعطیلات کریسمس) در انگلیس با اتفاقات شگفت همراه شد. علیرغم تخفیف های بالا روی محصولات شرکتهای بزرگ خریداران اشتیاق بالا برای هجوم به فروشگاههای معروف بریتانیا نشان نمی دهند و ازدحام در فروشگاههای بزرگ که آنلاین خرید و فروش می کنند به چشم نمی خورد.

به گزارش دیلی میل، از اولین ساعات صبح امروز صف چندان طولانی مقابل مراکز خرید معروف لندن به چشم نمی خورد. شبکه های اجتماعی فیلم و تصاویر مختلف از برخی چانه زنی خریداران با دست اندرکاران فروشگاهها به نمایش گذاشته اند. طبق این گزارش در حراج جمعه سیاه امسال قیمت ها تا 40 و حتی 50 درصد تخفیف خورده است. توجه اغلب خریداران به لباس و کالاهای الکترویکی است. گفته می شود برای بسیاری از فروشگاهها این بازار حراج فرصتی برای رکورد زنی بوده است که نگران از دست دادن تجارت خود در رقابت با غول آمازون هستند.

 برخی از فروشگاههای معروف منچستر و بیرمنگام نیز خلوت گزارش شده است.

جمعه سیاه یا حراج جمعه (Black Friday) یک آیین آمریکایی است که روز بعد از روز شکرگزاری که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر است؛ اجرا می‌شود. این آیین به نوعی آغاز خرید برای کریسمس حساب می‌شود.

جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل رسمی نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند تا در این روز مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. تقریباً می‌توان گفت هیچ‌یک از فروشگاه‌های آفلاین و آنلاین آمریکا نیست که در آخرین جمعه ماه نوامبر  کالاهای خود را با تخفیف به فروش نرساند

این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.

عبارت جمعه سیاه به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره دارد. پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، بین ایالات متحده آمریکا و ایالات مؤتلفه آمریکا، نوبت به دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا رسید. بدین ترتیب، ایالت‌های شکست خورده جنوبی، مورد بازسازی ایالت‌های شمالی پیروز قرار گرفتند. دو تن از زمین خواران آن دوره به نام جِی گولد (Jay Gould) و جیمز فیسک (James Fisk) به واسطه خریدهای عمده در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست گرفتند. آن‌ها از این طریق سود کلانی به دست آوردند. دولت وقت که به‌موقع متوجه این سوءاستفاده نشد، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد تا قیمت از دست رفته ثابت شود. اما در نهایت، زندگی بسیاری ویران شد، و از آن روز به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی یاد می‌شود.